Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
mit spørgsmål
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
hej jeg ville bare lige spøger om man selv kan vælje og ha bøgel på? det er fordi mine tænder har rigtig meget mellemrum.. :-( og det er virklig grimt!  og har os lidt overbid men den gang jeg var til bøgletandlæge var det med hele klassen og det tog kun 2 mintter og så sagde han bare at jeg ike skulle..
så jeg ville faktisk bare spøger om man selv kan gører noget fordi det er noget der generer mig rigtig meget.. så vil bare hører om der er noget man kan gører og sådan eller om jeg selv skal betale for det?

Svar:
Hej pige 15 år
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan forstå, at du ønsker at få rettet tænderne, så du ikke har mellemrum.
Når du er 15 år, så tænker jeg, at du har skiftet alle dine mælketænder. Og det betyder, at dit bid fra nu af ikke forandrer sig ret meget. Og at det mellemrum, du har, bliver ved med at være der. Der er ikke noget du selv kan gøre ved det selv - der bruges togskinner, hvis tænderne skal flyttes.
Du spørger om du selv kan vælge at få bøjle. Svaret er ja, men at det ikke er sikkert, at du kan få det gratis.
Det er sådan, at din kommune kun skal tilbyde dig at få rettet tænder, hvis dine tænder er skæve på en måde, så du kan tage skade af det som voksen. Og som jeg kan se af dit brev, så er der tidligere blevet set på dine tænder - og du fik ikke noget tilbud om bøjler.
Nu kan der jo være noget, der har forandret sig, siden du fik set på tænderne sidst. Og derfor vil jeg også give dig det råd at snakke med din tandlæge igen. Det kan være en god ide at snakke med dine voksne også, dels for at de ved, at det med tænderne er et problem for dig. Dels for at de kan bakke dig op hos tandlægen.
Og dernæst vil jeg foreslå dig at bestille en tid hos den specialist, der har med bøjlerne at gøre. Din almindelig tandklinik kan fortælle dig, hvem det er. Tag dine voksne eller en god ven eller veninde med og fortæl tandlægen, hvordan du har det med dine tænder. Han eller hun kan forklare dig, om der er så meget i vejen med dine tænder, at du kan få bøjle.
Du kan også få at vide hvad behandlingen er og hvad det koster, hvis kommunen ikke vil give dig det gratis. Så kan du vælge selv at betale for det hos en privat specialist. Og så må du jo sammen med dine voksne finde ud af, om du vil det - om du for eksempel vil betale det, det koster. Det kan være rigtig dyrt - og måske er du nødt til at få bøjler på alle tænderne for at rette mellemrummet. Det kan specialisten fortælle dig.
Der er en anden mulighed også. Hvis dit mellemrum ikke er særlig stort, så kan en tandlæge bygge tænderne ud med plast. Lidt ligesom man gør, hvis man har slået noget af en tand. Det kan du også snakke med specialisten om. Og hvis det er en løsning, kan din almindelige tandlæge hjælpe dig med det - og det er gratis for dig.
Men altså - det rigtige sted er at starte med at bede om en samtale hos specialisten.
Held og lykke med at finde ud af det
Niels Hansen, tandlæge