Inden du selv stiller et spørgsmål

Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål

OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.

For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her

Misfarvede tænder efter klorhexidin

brevkassespørgsmål

Misfarvede tænder efter klorhexidin

brevkassespørgsmål af
Anonym
22 år
Oprettet 9 år 7 måneder siden

Hejsa. Jeg fik for 4 måneder siden opereret en visdomstand ud, og i den forbindelse skulle jeg skylle min mund med klorhexidin to gange dagligt i 10 dage. Jeg ha. Efterfølgende fået en mærkelig brun belægning på min ene kindtand samt mine fortænder især har fået et grimt gul/brunt skær (de ser snavsede ud) men jeg kan ikke børste det væk. Hvad kan det på kindtanden være? Og kan tandlægen fjerne det grimme efter så lang tid?

på forhånd tak for jeres svar.

Vh. den fortvivlede

Svar:

Hej "den fortvivlede"

Tak for dit spørgsmål, jeg kan godt forstå, at det bekymrer dig, at dine tænder har taget imod farve.

Jeg kan svare dig meget kort:

Klorhexidin kan misfarve tænder. Jo længere man bruger det, jo mere farver det. Og det kan både ses som sorte / mørke belægninger og som at tænderne er blevet lidt mørkere. Det undrer mig, at din tandlæge ikke har fortalt dig, at det er en mulig bivirkning.

Det er let at få væk: din tandlæge kan rense det af. Det hedder en tandrensning og består i at du får pudset dine tænder med noget pudsepasta. Heldigvis lægger farven sig kun udvendigt på tænderne, så det er let at pudse af igen. Og det er helt rigtigt, at du ikke selv kan få det af.

Med venlig hilsen

Niels Hansen, tandlæge

nielshansens billede
Niels fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål