Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Mine tænder...
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej Niels. Mine fortænder går nærmest ind over hinanden og så har jeg også et par "hugtænder". Desuden er tænderne i min undermund også ret skæve (men dem ser man jo ikke så meget p.g.a. læben. Jeg synes bare det er ret træls at have sådan nogle skæve tænder, men sidst jeg var til skole tandlæge (for over halvandet år siden!) sagde de at de min mund måske ville vokse sig større. men jeg gider bare ikke at vente indtil at de finder ud af at jeg skal have bøjle på. Skal jeg selv kontakte en tandlæge eller er der andet jeg kan gøre? Jeg har også lagt mærke til at mine tænder er lidt gule...hvilken der selvfølgelig gør at jeg ikke kan lide at smile ekstremt meget (selvom jeg er en positiv person).Jeg hverken drikker kaffe eller ryger. Kan man gøre noget der får dem til at være hvidere? eller stoppe med at spise/drikke noget der gør at de bliver gule?

Svar:
Hej pige 14 år
Tak for dine spørgsmål. Jeg kan forstå, at du ikke er tilfreds med dine tænder.
Inden du gør noget, vil jeg foreslå dig at snakke det situationen igennem med dig selv og dine forældre. Hvor stort er problemet? Har du tænkt over, hvad det kræver at få rettet tænder?
Som du beskriver det tænker jeg, at det vil koste dig 1-2 år med togskinner + 2 år med ”efterbøjler”. Vil du det? Og vil dine forældre hjælpe dig og eventuelt betale for det?
Hvis du stadigvæk ønsker behandling, så tænker jeg, at der er 2-3 forskellige måder du kan få rettet tænder på:
1 ) Den ene er sammen med dine forældre at bestille tid til en samtale med en tandretningsspecialist i din kommune. Din almindelige tandlæge kan fortælle dig, hvem det er.
Du skal kunne forklare specialisten, hvad det er, du er ked af ved dine tænder. Og så skal specialisten forklare dig, om du kan få rettet dine tænder. Jeg vil foreslå dig at tage dine forældre med. Det fortæller specialisten, at du mener det alvorligt. Og så kan I sammen høre forklaringerne.
Tandpleje for børn og unge er gratis for alle under 18 år og det gælder også tandretning. Du har ret til gratis tandregulering, hvis du har risiko for – på langt sigt - at tage skade af din tandstilling. Du har ikke ret til gratis tandretning, hvis dine tænder bare er almindeligt skæve. Sundhedsstyrelsen har beskrevet meget nøjagtigt, hvad der menes med ”risiko for skader”. Og det er tandretningsspecialisten, der bedømmer, om du har risiko for skader.
Du skal vide, at hvis du tidligere har sagt nej til bøjler, eller hvis du ikke har været god til at samarbejde med tandlægerne, så har du ikke ret til at få et tilbud. Men du og dine forældre har ret til at få en vurdering og en forklaring. Specialisten kan også fortælle dig, om hvilken slags behandling, der kan hjælpe dig.
2) Hvis du ikke kan få gratis tandretning, kan specialisten fortælle dig, hvor meget det vil koste dig hos en privat specialist. Og fortælle dig, hvor du kan finde en privat specialist. Du skal vide, at en tandretning typisk koster 25.000 - 35.000 kroner og at du selv (eller dine forældre) selv skal betale det hele.
3) Hvis du bor i nærheden af Århus eller København, har du mulighed for at få rettet tænder på tandlægeskolerne. Og der kan det godt lade sig gøre, selv om dine tænder bare er almindeligt skæve. Det kan specialisten også fortælle dig om.
Og så er der det med din tandfarve. Der findes desværre ikke en slags tryllemiddel, der kan gøre gule tænder hvide.
Jeg vil foreslå dig at læse, hvad jeg har skrevet til brevkassen under titlen ”Gule Tænder” og så vil jeg foreslå dig at snakke med din almindelige tandlæge om det.
Held og lykke med det hele
Niels Hansen, tandlæge.