Inden du selv stiller et spørgsmål

Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål

OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.

For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her

Min tand vokser ikke ud!

brevkassespørgsmål

Min tand vokser ikke ud!

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år

Hej. Jeg vil starte med at sige, at jeg tabte 3 af mine mælketænder indenfor de seneste år. Er det ikke unormalt i den alder? Der er ellers ikke noget galt med min udvikling, men mine tænder er åbenbart ikke hurtige til at falde ud. Den 3. tand blev revet ud hos tandlægen. Men den er aldrig vokset op siden! Dvs. der er et hul i en af mine fortænder. Jeg smiler aldrig af den grund og er bange for, hvad andre vil tænke. Hvorfor mig, hvad er der galt med mine tænder? Der går mig tit på.

Svar:

 Hej pige 17 år

Tak for dine spørgsmål. Jeg kan godt forstå, at du undrer dig og at du har et problem med at mangle en fortand.

Du spørger om det er unormalt at tabe tænder i din alder. Der er stor forskel på, hvor tidligt man er færdig med at tabe tænder. Jeg ville nok bruge ordet "ualmindeligt" om at tabe de sidste mælketænder i 17-års alderen, de fleste er færdige med at tabe mælketænder i ca. 12-års alderen. Men der er altså stor forskel fra menneske til menneske.

Det er faktisk "almindeligt" at nogen mennesker mangler tænder - forstået på den måde, at de har færre end det, der er helt normalt. Det helt normale er at man får ialt 32 tænder. De sidste 4 er visdomstænder og de kommer først i 18-25 års alderen - men kan komme senere.

Der er noget, der undrer mig. Hvor jeg arbejder gør vi meget ud af at finde ud af, om de børn og unge, der går til tandlæge hos os, mangler tænder. Hvis vi kan se, at der sidder mælketænder tilbage, tager vi røntgenbilleder for at se, om den nye tand er der.

Og hvis den ikke er, så taler vi med børnene og deres forældre om det. Det lyder på mig, som om din tandlæge ikke har interesseret sig for dette.

Mit forslag til dig er at hurtigst muligt at få aftalt en tid hos din tandlæge. Tag helst dine forældre med.Eller en anden voksen du har tillid til. Stil de samme spørgsmål igen til tandlægen.

Hvis du mangler en fortand så har du ret til at få behandling i form af at få en kunstig rod med en tand på - et implantat. Det er noget din tandlæge skal henvise dig til "Regionstandplejen" for at få på plads. Ofte skal dine tænder rettes først, så man er sikker på at der er plads til et implantat. Men alt papirarbejder skal være på plads før du bliver 18 år. Ellers er det for sent.

Så skynd dig at få kontaktet din tandlæge og husk at have nogen med til at hjælpe tid med at få stillet alle spørgsmålene og få ordentlige svar.

Held og lykke med at finde ud af tingene

Niels Hansen, tandlæge