Inden du selv stiller et spørgsmål

Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål

OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.

For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her

Min tand vil ikke ned

brevkassespørgsmål

Min tand vil ikke ned

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Oprettet 7 år 3 måneder siden

Hej brevkasse! Jeg har bøjle på, og har haft det i lidt over 2 år nu, jeg har fået afvide jeg ca. har et halvt år tilbage, så nu kan jeg næsten ikke andet end at fokusere på at få den af.

Men det gør mig samtidig også lidt bekymret, for en af mine tænder er ikke kommet ned endnu, og fik det rykket ud i starten af forløbet, det er kommet noget hvidt frem, med min tandlæge siger at det ikke er min tand men nået de har lagt på, er faktisk ikke klar over hvad det er, men er det normalt at det tager så lang tid få en tand at flade ned, og er der slet ikke noget man kan gøre for at det går hurtigere?

Svar:

Hej pige 16 år

Tak for dine spørgsmål, jeg kan godt forstå, at du er utålmodig og næsten ikke kan klare, at du ikke er færdig endnu.

Til dit spørgsmål: om det er normalt med så lang tid, vil jeg sige: ja. Jeg tænker, at det er en hjørnetand, der har ligget langt oppe i kæben. Der starter man først med at lave plads til den i tandbuen og så bliver du opereret og får sat en kæde på tanden, så der kan hives i den. Ja, det tager enormt lang tid at få den ned, hvis den har ligget rigtig langt oppe i din kæbe. Lige præcis den slags tandretning er noget af det mest langvarige.

Det første, der kommer frem af tandkødet er ofte det lim, kæden er sat fast med. Men så kommer tanden jo lige bagefter...

Til dit sidste spørgsmål: nej, der er ikke noget, der kan få det til at gå hurtigere, end det kan. Specialtandlægen trækker i din tand med den kraft, som der skal til. Hvis specialtandlægen trækker hårdere, så får du ondt, din tand kan tage skade og alle dine andre tænder kan blive skæve, så det er en rigtig dårlig ide at sætte flere kræfter på. Det er faktisk din tand og din kæbe, der bestemmer, hvor hurtigt det går.

Nu er du kommet så langt, at du kan se tanden. Jeg tænker, at du bliver nødt til at tage det sidste halve år med, selv om det er svært.

Held og lykke med at få et rigtig flot resultat af din tandretning.

Niels Hansen, tandlæge.

nielshansens billede
Niels fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål