Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
min kæbe gør ondt )':
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
hej, jeg har haft problemer med min kæbe i et par år nu. den blev ved med at knække hver gang jeg spiste, gabte osv. men her forleden dag begyndte min kæbe at gøre ondt i højre side. jeg kan knab nok åbne min mund, så har problemer med at spise og snakke. men mit spørgsmål er: hvad kan der være galt med min kæbe? min mor tror det er betændelse og siger jeg skal gå til læge, men det ville være rart hvis du/i vidste noget.

Svar:
Hej Pige 15 år
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan godt forstå, at det generer dig og at du gerne vil vide noget om, hvad det er.
Jeg forstår din beskrivelse sådan, at det har knækket i den ene side et stykke tid og nu gør det ondt i højre (den anden) side. Jeg tænker, at dit kæbeled i højre side er ”gået af led”. Jeg vil foreslå dig at læse det indlæg og svar i tandzonen, der hedder ”Min kæbe”. Der har jeg svaret på et spørgsmål, der meget ligner det, du har stillet.
Der findes ikke noget, der kan sætte kæbeleddet ”på plads” igen. Du er nødt til at vente på, at det langsomt går over. Men nogen gange kan der gøres noget, der kan hjælpe det hurtigere til at gå over.
Jeg vil foreslå dig at gå til din tandlæge og blive undersøgt. Din tandlæge kan fortælle dig, om du selv kan gøre noget eller om han eller hun kan hjælpe dig.
Held og lykke med det.
Niels Hansen
Tandlæge