Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Mellemrum mellem fortænderne
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej, Niels, Jeg har, som de fleste mennesker jo har, to fortænder. Dog er der et middelstort mellemrum mellem mine to fortænder, som man jo ikke ser så ofte. Jeg er ikke blevet mobbet og har egentlig ikke noget imod mit mellemrum mellem mine fortænder. Det er en charme :-) Dog vil jeg alligevel gerne spørge dig, om du ved, om tænderne nogensinde vil blive 'normale'? Venlig hilsen Jonas

Svar:
Hej Jonas
Tak for dit spørgsmål.
Allerførst må jeg sige til dig, at jeg ikke kan svare dig helt konkret på, hvordan det er med dine fortænder, fordi jeg ikke har set på dig. Jeg kan svare generelt og så kan du jo overveje, om du kan bruge mit svar. Hvis det ikke er nok, vil jeg foreslå dig at kontakte din tandlæge og spørge der. Der skulle du kunne få et helt konkret svar.
Tænder er helt udvoksede i størrelsen, når de kommer frem. Så når du har et mellemrum kan det være fordi der er mere plads i dine kæber, end dine tænderne fylder. Det lyder mærkeligt, men man kan godt have kæber i størrelse ”XL” og tænder i størrelse ”L”. Så bliver der mellemrum nogle steder - ihvertfald til at starte med.
Der kan også nogen gange være en sene mellem fortænderne, der forhindrer tænderne i at rykke helt sammen. Det kan du få svar på hos din tandlæge.
Når de nye hjørnetænder (nummer 3 fra midten) kommer frem (normalt i 11-12 års alderen), skubber de meget tit fortænderne sammen. Hvor meget de skubber tænderne sammen kommer an på pladsen i kæberne og tændernes størrelse. Du skriver du er 15 år, så jeg vil gætte på, at alle dine nye tænder er kommet frem. Når de er det, flytter fortænderne sig ikke så meget mere.
Du vokser lidt i kæberne i nogle år endnu, men det er mest i underkæben. Så det er meget tænkeligt, at du kommer til at beholde det mellemrum du har nu.
Du skriver, at du ”egentlig ikke har noget imod” dit mellemrum. Det er helt klart det letteste, billigste og det ”sundeste” at lade dem stå. Fordi al behandling skal vedligeholdes livslangt og fordi der altid kan gå noget galt.
Snak med din tandlæge om det, hvis du ikke er helt ligeglad alligevel.
Med venlig hilsen
Niels Hansen, tandlæge