Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Mellemrum
brevkassespørgsmål af
d
15 år
Hej det er fordi jeg har et meget stort mellemrum mellem mine fortænder. Kan det rettes med bøjle? Jeg kan mærke jeg er ved at få visdomstænder, vil det påvirke det?

Svar:
Hej
Tak for dit spørgsmål om mellemrum mellem fortænderne. Det korte og hurtige svar er, at et mellemrum godt kan rettes med bøjle. Alt efter hvor stort det er og hvordan din tandstilling er, kan det gøres på flere forskellige måder. For at finde ud af det, bliver du nødt til at spørge en specialtandlæge i ortodonti (bøjletandlæge). Når du er 15 år så er det gratis for dig at spørge i den kommunale tandpleje, du hører hjemme i. Din almindelige tandklinik kan hjælpe dig med at finde ud af, hvem du skal kontakte.
Tandretning er gratis for børn og unge under 18 år, men - du skal kunne tage skade af din tandstilling som voksen, for at du har ret til at få rettet tænderne. Normalt tager tandlægerne stilling til om du skal ses af en specialist i 4.-5. klasse. Og hvis din tandstilling kun har det problem, at du har mellemrum, så er det ikke sandsynligt, at du får tilbudt behandling. Men hvis du dels er meget opsat på at få det rettet - og har forældre der vil bakke dig op - kan du prøve at argumentere for, at du er generet af det på andre måder - altså for eksempel er ked af dit udseende, bliver drillet eller andet. Det kan også være en OK grund for din specialtandlæge til at give dig behandling.
Du skal så være klar til at acceptere togskinner på alle tænderne i 1-2 år. Du kan selvfølgelig også være heldig, at det kan rettes med en enklere bøjle, men det er du er nødt til at spørge specialtandlægen om.
Hvis du er meget opsat på det og er villig til at betale for det, kan du henvende dig til en specialtandlæge i privat praksis. I så fald skal du regne med at det nemt kan komme til at koste dig 30.000 kr.
Den sidste mulighed er at henvende dig til een af tandlægeskolerne - den ene ligger i Aarhus og den anden ligger i København. Der kan nogle få udført tandretning for en langt billigere pris. Du skal selv sørge for transport frem og tilbage - og hvis du skal til tandlæge 1 gang om måneden i 2 år, kan det godt blive dyrt for dig. Du kan også spørge din kommunale specialtandlæge om det er en mulighed for dig.
Det sidste, du spørger om er, om det at du er ved at få visdomstænde, vil betyde noget. Svaret er: formentlig ikke. Een visdomstand kan nemlig ikke skubbe de 7 andre tænder foran, så meget så mellemrummet går væk. Det er desværre en myte, at visdomstænderne skubber til fortænderne.
En alternativ mulighed er at få bygget dine fortænder ud med plast. Nogen gange kan det gøres, så det ser rigtig godt ud - andre gange kan mellemrummet være så stort, at tænderne skal bygge meget ud og det ikke kommer til at blive pænt. Spørg din specialtandlæge om det også. Plastudbygningerne skal skiftes hvert 5-10 år resten af livet.
Jeg tænker, at der er masser af ting, du bør overveje, før du lægger dig fast på, hvad du gerne vil. Prøv at gå baglæns i tandlægebrevkassen, så finder du mange spørgsmål om bøjler og skæve tænder, hvor der står andre ting, end dem, jeghar skrevet her.
Held og lykke med at finde ud af det. Niels Hansen, tandlæge.