Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Mellemrum
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Jeg er ret bange for at få mellemrum mellem mine fortænder. Ligenu er der mellemrum halvvejs(meget tyndt), så jeg er bange for at der kommer et stort mellemrum. Er der noget jeg/tandlægen kan gøre for at jeg ikke får mellemrum?

Svar:
Hej Pige 14 år
Tak for dit spørgsmål. Det er temmelig svært at svare på fordi det kommer an på mange forskellige ting, mest af alt hvordan du vokser.
Der er ikke noget, du selv kan gøre. Din krop vokser sådan, som den selv vil. Og hvis der er for meget plads i dine kæber, kan det godt være, at du får mellemrum.
Men - jeg tænker, at når du er 14 år, så er du måske ved at være færdig med at skifte dine mælketænder ud – og så er det ikke sikkert, at dine tænder flytter mere på sig.
Hvis det alligevel går galt, kan man jo heldigvis gøre noget ved det. Man kan rette tænderne med bøjler. Og man kan bygge tænderne ud med en lille smule plast (ligesom man kan reparere en tand, hvor der er knækket et stykke af).
Den nemmeste måde, hvor du kan få et svar om lige netop dine tænder er ved at spørge din tandlæge, næste gang du skal på tandklinikken.
Held og lykke med det
Niels Hansen
Tandlæge