Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Møg kæbe
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
hej cyberhus
jeg har haft problemer med mit kæbekend i ca. et år nu. skrev herind i august og fik at vide at den lille diskus i mit ene kæbeled
har fået en skade eller er smuttet helt ud af sin plads. Det har så gjordt at hver gang jeg skal spise noget hvor jeg skal gabe højt fx over en burger eller sandwich
så får jeg ondt i øret og er ved at være virkelig træt af det!! Og jeg får tit sådan nogle mærkelige tryk ifører når jeg spiser og fx griner og spiser bolcher. Hvorfor får jeg egentlig så nogen tryk. Mit spørgsmål er så om du ved om der er nogen der ville kunne hjælpe mig. Min tandlæge kan ikke hjælpe mig ( det er en skoletandlæge ) og de har kun givet mig en bideskinne så jeg ikke kunne bide hårdt sammen og forværre problemet. Jeg går også til en fysioterapeut, men det er fordi at jeg har ondt i ryggen og hun hjælper med også med muskelspændinger i nakken og andet kan hun ikke rigtig gøre. Jeg er 17 pr og nu og overvejer at skifte til en bidfunktionstandlæge når jeg er 18 år. Er det ikke rigtigt at man kan skifte tandlæge når man er 18 år? Tror du en bidfunktionstandlæge ville kunne hjælpe mig, og er det muligt at få taget et røntgenbillede af kæbleddet for at vide helt præcist hvad der er galt. Det vil jeg nemlig gerne vide.
hilsen Alberte

Svar:
Hej
Tak for dine spørgsmål til brevkassen om dit kæbeled. jeg kan godt forstå, at du synes, det er træls at have bøvl med kæben og jeg tænker også, at det er længe, du har haft problemer.
Jeg tænker, at hvis du har brugt din bidskinne og det ikke er blevet bedre, så virker den ikke (på dig). En bidskinne skal virke stort set med det samme. Den kan IKKE sætte dit bruskskive på plads, kun slappe dine muskler lidt af. Men det er langt fra alle, der har gavn af en bidskinne.
Så tænker jeg også, at det lyder som om din fysioterapeut heller ikke hjælper dig særlig meget. Hun kan ikke direkte hjælpe dit kæbeled, men hvis dine muskler i ryggen og nakken får det bedre, så burde dit kæbeled også få det bedre. Har du snakket med hende om dit kæbeled og problemerne med det? Og hvis du bliver ved med at have problemer med ryggen og nakken, så virker behandlingerne ikke - eller også bliver du ved med at gøre noget, der gør det værre...
Jeg tænker at du må spørge dine behandlere om disse ting. Og hvis de ikke kan svare på spørgsmålene - eller hvis du ikke kan bruge svarene, så er det på tide at skifte behandlere.
Jeg har selv en kiropraktor, der siger, at hvis det, hun gør, ikke hjælper i løbet af nogle gange, så er det ikke det rigtige. Så prøv at spørg i din tandpleje, om der er en anden tandlæge - måske en bøjletandlæge - der ved mere om kæbeled end din "skoletandlæge" - og bed om en tid hos ham / hende. Eller skift til en privat tandlæge - det kan du godt vælge, selv om du ikke er 18 endnu, kommunen betaler til du er 18, men du skal aftale det med kommunen før du gør det (spørg din skoletandlæge). Der er tandlæger, der har specielt med bidfunktion at gøre, som du skriver - prøv at få en tid hos en sådan. Men vær opmærksom på, at rigtig mange tandlæger "altid" starter med en bidskinne - og jeg tænker, det er ikke det, du skal.
Og så tænker jeg, om du faktisk passer godt nok på dig selv. Du skriver "når jeg spiser bolsjer" - jamen, hvis det generer dit kæbeled at spise bolsjer, så burde du da holde op med det...Hvis du får problemer mens du gør noget eller efter du har gjort noget, så fortæller din krop dig, at det ikke er godt for dig, det du gør. Jeg spekulerer på, om du tygger meget tyggegummi - for det er heller ikke godt for kæben. Sover du på maven - for det holder spændingerne ved lige i nakken. Træner du fysisk - din ryg? Hvis du har rygproblemer i din alder, så bør du træne, for det går ikke væk af sig selv! Og alt dette er noget, du selv skal finde ud af at få gjort noget ved, for det kan en behandler ikke gøre for dig. Men din behandler kan rådgive og vejlede og på den måde hjælpe dig med, hvad du kan prøve.
Du bor ikke så langt fra København - du kunne også overveje at gå på tandlægeskolen (Panum), der er en afdeling der, der specielt har specialiseret sig i kæbeled - du kan være heldig at behandling og rådgivning er gratis for dig, så jeg tænker også, det er en god ide.
Ingen du skifter behandlere, så prøv at google kæbeproblemer, kæbeknæk, kæbesmerter og andre kombinationer at kæbeled og problemer og læs på alle de mange hjemmesider, så får du et stort overblik over, hvad forskellige fagfolk mener. Og du vil opdage, at kæbeproblemer ikke er noget, der kan trylles væk.
Held og lykke med at finde ud af det.
Niels Hansen, tandlæge