Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Mælketænder
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Jeg har stadig 5 mælketænder, men er det normalt for børn i min alder.
Knus Rasmus

Svar:
Hej Rasmus
Tak for dit spørgsmål. Nej, det er ikke "normalt" at have 5 mælketænder, når man er 13 år gammel.
Der er sådan set 2 muligheder for, hvordan det kan lade sig gøre. Den ene at du er sen til at skifte dine tænder. Det er måske ikke ligefrem "normalt", hvis du med normalt mener almindeligt. Men det er heller ikke usædvanligt, at der er nogen, der beholder deres mælketænder længe.
Den anden mulighed er, at du mangler anlæg af de nye tænder, der skulle afløse de 5 mælketænder. Hvis du mangler de nye, så er det ikke sikkert at mælketænderne falder ud af sig selv før du er blevet meget ældre.
Jeg tænker, at den eneste måde du kan finde ud af, om der er noget galt, er ved at spørge din tandlæge. Det er det mest almindelige at tandlægerne omkring 12 års alderen laver en udvidet undersøgelse, hvor de specielt netop ser efter om tandskiftet er foregået som det skal og om tandstillingen er i orden. Jeg vil tro, at du også har fået foretaget sådan en undersøgelse.
Det normale er, at tandlægen tager røntgenbilleder af dine tænder, så han/hun kan se, om der er nye tænder på vej under de mælketænder, du har endnu.
Så jeg tænker, at din tandlæge kan svare dig bare ved at se i din journal.
Hvis du af een eller anden grund ikke har fået lavet den udvidede undersøgelse - og derfor ikke har fået taget røntgenbilleder, så vil det være en riggig god ide at få det gjort.
Men som sagt - spørg din tandlæge.
Held og lykke med at finde ud af det.
Niels Hansen, tandlæge