Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Må man drikker sodavand mens men har bøjle
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej jeg vil spørg at men godt må drikke sodavand i mens man har bøjle

Svar:
Hej Dreng 14 år
Tak for dit spørgsmål!
Jeg bliver nødt til at gætte lidt - og jeg gætter på, at du har togskinner? Og hvis du har det, så kan du jo ikke tage bøjlen af.
Det helt korte svar er: ja.
Der er nogle få ting, som togskinnerne ikke kan klare: meget hårde og meget seje ting. Så jeg forestiller mig, at du har fået at vide at du skal undgå meget store, hårde ting og seje ting, som for eksempel karameller.
Derudover kan både dine tænder og bøjlen tåle de ting, du spiser.
Der er så en anden ting: det er sværere at børste tænderne HELT rene, når man har togskinner på. Og det betyder, at hvis du ofte drikker eller spiser ting med sukker i, så risikerer du at der går hul på dine tænder - eller kommer hvide pletter. Selve bøjlen tager ikke skade.
Så jeg vil foreslå dig at tænke dig mere om, med hensyn til hvad du spiser og drikker, mens du har togskinner på.
Held og lykke med tandretningen
Niels Hansen, tandlæge