Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
lidt underlig følelse
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej Niels.. Jeg er en pige på 19 år som gennem de sidste fem år har kastet op jævnligt (dog mere intenst i nogle perioder end andre). Jeg ved ikke om det betyder noget for dit svar, så derfor skrev jeg det lige... Jeg er begyndt at få sådan en lidt underlig/speciel følelse i munden når jeg har kastet op. Det føles lidt som om at der er et eller andet lag der lægger sig (selv om jeg skylder munden), og nogle er det som om at jeg får små blister.. Ih, det er lidt svært at forklare.. Hmm, måske har du forstået noget af det selv om det er så dårligt beskrevet... Jeg har også et andet spørgsmål hvis det er okay.. Min læge sagde at mine tænder var ret slemt medtagede for en måneds tid siden, men jeg var efterfølgende hos tandlægen som ikke kommenterede noget i den stil. Er mine tænder måske ikke så medtagede alligevel? Eller sagde tandlægen måske bare ikke noget? Hilsen Maria

Svar:
Hej Maria
Tak for dine spørgsmål. Jeg skal forsøge at svare så godt jeg kan.
Jeg kender ikke så meget til effekten af opkastninger på slimhinderne i munden – altså tandkødet og indersiderne af læber og kinder. Og jeg har ikke før hørt om små blister eller det med en underlig fornemmelse i munden efter opkastning. Normalt er slimhinderne så godt beskyttet af det lag spyt, som er i munden, at den sure mavesyre – som er en stærk syre – ikke giver skader på tandkødet. Men det betyder ikke, at det ikke kan, tænker jeg. Så måske er dine slimhinder begyndt at reagere på dine opkastninger.
Så er der det med tænderne og lægen der sagde, at de var medtagede og tandlægen, som ikke bemærkede noget. Det lyder mærkeligt at lægen bemærkede noget ved tænderne og at tandlægen ikke gjorde det.
På sin vis kan syreskader være svære at opdage. En mulighed er den, at de fleste tandlæger er meget fokuserede på at se efter huller i tænderne og at de derfor fokuserer så meget på det, at de overser syreskader. Syren fjerner lag for lag det yderste af tænderne – normalt når man kaster op er det indersiderne af fortænderne i overmunden, der får de største skader, fordi opkastet rammer tænderne på vej ud af munden. I modsætning til huller i tænderne, som gør at tænderne går i stykker og ændrer farve, så er syreskaderne sværere at se til at begynde med. Først når der er ætset rigtig meget af emaljen væk og tænderne bliver tynde og gennemsigtige og der knækker små stykker af kanterne af, bliver skaderne meget synlige. Så jeg tænker, at hvis din tandlæge ikke ved, at du kaster op og hvis syreskaderne ikke er meget tydelige, så er de nok blevet overset.
Så nogen gange skal man jo hjælpes lidt, også som tandlæge. Jeg tolker det du skriver sådan, at din læge ved, at du kaster op. Men jeg tænker, at du ikke har fortalt din tandlæge om det.
Jeg vil foreslå dig, at du næste gang spørger din læge, hvad det for skader, han eller hun kan se. Og jeg vil foreslå dig, at du fortæller tandlægen om dine opkastninger næste gang du er til eftersyn og beder om en vurdering af skaderne og gode råd til, hvordan du kan begrænse skaderne.
Når du ikke har talt med din tandlæge om det, tænker jeg, at du måske ikke ved hvordan du skal begrænse skaderne på tænderne. Her følger 3 tandlæge-råd:
Skyl munden grundigt med vand efter opkastningerne. Det fjerner resterne af syren og forkorter virkningen.
Lad være med at børste tænder med tandpasta i mindst 1 time. Det slider nemlig et helt lag mere af tænderne og gør altså skaden værre.
Hvis du tænker, at du er nødt til at skjule smagen, så put en lille klat tandpasta ind i munden og fordel det i hele munden med tungen.
Jeg har Googlet ”syreskader, spiseforstyrrelse” og det giver en række links med informationer. Prøv eventuelt dem, hvis du mangler viden. Du kan også se på ”Tandzonens” brevkasse – jeg har svaret på en del spørgsmål om opkastninger og syreskader på tænderne.
Jeg håber, at du har søgt hjælp og at du får hjælp til at komme ud af din spiseforstyrrelse. Hvis du har brug for mere hjælp er der masser af muligheder for at komme i kontakt med voksne på Cyberhus’s hjemmeside.
Jeg håber det gav svar på dine spørgsmål.
Med venlig hilsen
Niels Hansen, tandlæge