Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Læberne?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hey jeg har det problem at jeg bider i huden på mine læber. Det gør også så når huden vokser ud i igen så er den helt tør og så bider jeg i det igen. Så mine læber kan godt se lidt irriterende ud, og så syntes jeg også det irriterende når jeg nu kysser.. Kan du give et råd? Skal jeg bare blive ved med at bruge læbe pomade hverdag eller ? Tak på forhånd ;-)

Svar:
Hej dreng 14 år
Tak for dit spørgsmål!
Jeg kan ikke læse af dit spørgsmål, om du har en vane med at bide dig i læberne. Og at den vane giver dig irriterede læber. Eller om det er sådan, at du let får tørre læber, der går i stykker. Og hvor du så bider i de små flager af læben, der sidder og irriterer.
Hvis det er det første kan jeg vistnok kun sige: hvis du gerne vil holde op med at bide i dine læber, må du holde op med det. Hvordan kan jeg ikke sige dig. Men jeg tænker at du kan bruge rådet om tørre læber, der følger nedenunder:
Der er rigtig mange, der har problemer med tørre eller sprukne læber - specielt i vinterhalvåret. Grunden til det er, at det røde af læberne er slimhinde - som er beregnet til at blive holdt fugtigt hele tiden (som tandkødet i munden). I modsætning til huden, som er beregnet til at være "ude" hele tiden og kan tåle at være tør.
Derfor får det røde af læberne det svært, når det bliver koldere og luften bliver tør. Og læberne får det svært i de perioder, hvor man er forkølet eller bare lidt lukket i næsen, for så trækker man vejret mere gennem munden. I begge tilfælde bliver det røde på læberne så mere tørt, end det er beregnet til og resultatet er at det øverste lag af læben tørrer ud og går i stykker. Og hvis man er meget forkølet, kan man tørre sine læber ud, så de sprækker, på en nat.
Hvorfor nogle let får tørre læber og andre ikke gør det, tror jeg ikke der er nogen, der ved noget om. Det er irriterende for de, der får tørre læber, det er der ikke tvivl om.
Mit vedste råd til dig er: smid læbepomaden væk og køb dig en dåse vaseline. Det kan du i få i ethvert supermarked. Hvis du synes dåsen er for stor, så køb en lille dåse (for eksempel i matas) og fyld den op fra den store dåse. (Du kan også købe en tube Elisabeth Arden "8 hour cream". Den koster ca. 20 gange så meget og smager rigtig meget af kamfer. Men den virker også rigtig godt. Kan vist også fås i en slags lille tube til læberne.)
Og hvad skulle det så hjælpe? Jo, der er ingen vand i vaseline. Kun fedtstof. Det betyder, at vaselinen gør dine læber blødere med det samme og at virkningen holder længere, end hvis du bruger læbepomade. Du vil kunne mærke det med det samme.
Hvis dine læber er meget tørre, så tager det nogle dage at få dem i orden igen. Måske skal du putte vaseline på 20 gange den første dag. 10 gange den næste dag. Og derefter måske et par gange hver dag. Det handler om at putte et tyndt lag på lige der, hvor dine læber er tørre, så en dåse vaseline holder flere år.
Og til dit spørgsmål om, om du så altid skal have noget med at smøre læberne med: ja, tænker jeg. Du kan jo aldrig vide, hvornår dine læber næste gang bliver tørre.
Og det er altså utrolig meget lettere at holde læberne bløde, hvis du smører med det samme, du mærker de er tørre og får lyst til at bide. Så er de også altid klare til at kysse med.
Held og lykke med at holde op med at bide dine læber i stykker.
Niels Hansen, tandlæge