Inden du selv stiller et spørgsmål

Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål

OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.

For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her

Klik lyd fra min ene fortand..

brevkassespørgsmål

Klik lyd fra min ene fortand..

brevkassespørgsmål af
Emilie
19 år
Oprettet 7 år 6 måneder siden

Hej!

Når jeg rykker i min ene fortand, kommer der en lille klik lyd fra den, og jeg er meget bange for om det er fordi den er lidt løs, eller er ved at blive løs? Jeg har hørt fra venner at det kan være følgende grunde: Spyt som sidder ved tanden der gir lyden, at det kan være fordi tænderne gnider op af hinanden (den fortand som klikker når jeg rokker i den, sidder meget tæt op af den anden fortand, men det føles som om kliklyden kommer længere oppe i tanden, fremfor der hvor de støder sammen), kan der være andre uskyldige grunde til lyden, og er det normalt at det sker? hvad er dit bud på hvad det kunne være? mit tandkød er ikke ømt, og jeg har ikke oplevet nogle smerter fra tanden.

Svar:

Hej Emilie

Tak for dit spørgsmål om kliklyde fra din fortand. Jeg kan godt forstå, at du spekulerer over, hvad det kan være.

Du skriver, at der ikke er noget, der gør ondt og at tandkødet har det godt. Så jeg tænker, at der sådan set ikke er noget i vejen.

Tænder kan give sig en lille smule. Det er hensigtsmæssigt fordi de så bedre kan tåle at du bider i hårde ting. Tandens rod er en lille smule for lille til det hul i knoglen den sidder i. Den spalte, der er rundt om tandens rod, er fyldt ud med bindevæv, hvor der er nerver (lidt ligesom en strømpe der også er i spalten mellem din sko og din fod). Det er nerverne i bindevævet, der gør ondt, hvis du for eksempel bider i en hård kerne eller en lille sten i maden.

Normalt lægger man ikke mærke til at tænderne giver sig lidt. Men lige netop når der kommer lyde eller en fornemmelse af, at man kan mærke noget, kan man komme i tvivl om, om der er noget galt. Jeg tænker, at der kan være noget uregelmæssigt i overfladen på den ene tand, som gør at der kommer et klik, når den giver sig en lille smule. Det kan være tandsten, en lille kant på en fyldning eller måske bare det at overfladen ikke er helt glat. Og nu er du blevet opmærksom på det, så nu lægger du mærke til det hver gang du mærker noget.

Din tand kan jo ikke i sig selv mærke noget, der sker på overfladen - der er ikke nerver i overfladen af tænderne. Så jeg tænker, at det ikke er mærkeligt, at du mærker det som om det, der klikker sker længere oppe end hvor tanden rører ved sin nabotand.

Jeg vil foreslå dig at stille spørgsmålene til din tandlæge næste gang du kommer til check. Og hvis du er urolig over det, så få en tid til at få kikket på det. Ellers kunne jeg også foreslå dig at betragte det som noget helt normalt og lade være med at tænke så meget på det. Hvis du ikke hele tiden mærker efter om det er der, kan det være at du ikke mærker det mere.

Held og lykke med at finde ud af det.

Niels Hansen, tandlæge

nielshansens billede
Niels fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål