Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Kan man får bøjle uden at have danske papirer?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Jeg skal have bøjle og det er gratis i Danmark, men jeg vil gerne vide om man også kan få gratis bøjle hvis man kommer fra udlandet.
Altså, jeg har sygeforsikrings kort, men har ikke danske papirer og dokumenter. (Er ikke blevet dansker endnu) Kan jeg får gratis bøjle i Danmark? Hjælp

Svar:
Hej pige 13 år
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan forstå, at det betyder meget for dig at få rettet dine tænder. Jeg bliver nødt til at sige, at jeg ikke helt præcist ved, hvordan det er med papirerne. Hvilken slags papirer du har, når du har opholdstilladelse, ved jeg ikke. Men jeg ved, at hvis du har opholdstilladelse i Danmark, har du ret til at få samme behandlinger som indfødte danskere.  Bøjlebehandling for eksempel. Men der gælder også samme begrænsninger som for indfødte danskere. Altså at dine tænder skal være skæve på en måde, så du kan tage skade af det som voksen.
Hvis du kikker på danskernes tænder, kan du se mange mennesker med skæve tænder. I Danmark betragter vi det ikke som en sygdom at have skæve tænder. Og derfor har man ikke "ret" til at få bøjler, selv om ens tænder er skæve. Det er noget som en specialist-tandlæge i den kommune du bor i, kan tage stilling til. Så måden du finder ud af det på, er først at snakke med din almindelige tandlæge. Det vil være en god ide at dine forældre er med hos tandlægen, når I skal snakke om bøjler. Du skriver du er 13 år. Det betyder, at du har god tid til at finde ud af det.
Du kan finde mange spørgsmål og svar om bøjler og skæve tænder i brevkassen. Både spørgsmål fra børn og unge, der frygtelig gerne vil have bøjle og børn og unge, der har bøjler på - og nu frygtelig gerne vil have den af igen.
Held og lykke med at finde ud af det.
Niels Hansen, tandlæge