Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
kan jeg få min bøjle af
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
hej
jeg er en pige på 14 jeg har haft togskinder på i 10 måneder jeg har bæjlen på fordi jeg  har overbid. jeg fik valget om jeg ville have bøjle på eller ej min tandlæge sagde at det ikke var nødventigt men jeg tænkte nu er jeg jo begyndt så hvorfor ikke afslutte det. problemet er bare at mit overbid ikke har flyttet sig det er det sammen som før jeg fik togskinder, jeg glemmernnemlig at gå med min elestikker og det springer op og river i min kind og nu vil jeg bare gerne have den af så tænkte om det kunne lade sig gøre. jeg har jo selv valgt at jeg ville have den på så det kan jeg vel godt ikke

Svar:
Hej Pige 14 år
Tak for dit spørgsmål. Det lyder som om du er grundigt træt af din bøjle og at du heller ikke har tænkt dig at bruge den, så den virker.
Så det korte svar til dig er, at du naturligvis kan sige til din tandlæge, at du vil have din bøjle af. Faktisk tænker jeg, at hvis du fortæller ham/hende, at du ikke bruger elastikkerne og ikke har tænkt dig at gøre det, så vil tandlægen selv beslutte, at du skal af med bøjlen.
Der er lige en lille krølle på historien. Du er ikke fyldt 15 endnu, kan jeg se. Det betyder, at tandlægen vil tænke, at dine forældre skal involveres i beslutningen. Så jeg vil foreslå dig at sørge for, at dine forældre accepterer din beslutning. Ellers kan du godt komme lidt i klemme.
Held og lykke med at komme af med bøjlen.
Niels Hansen, tandlæge