Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Kan det være en tand?
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Jeg er en pige på 18 år og der er en tand jeg mangler. Den er aldrig kommet. Det er en af dem der sidder mellem fortænderne og kindtænderne og nu i en uge eller noget har jeg kunne mærke en hård bule oppe i næsen. Det er ligesom hvis man trykker fingeren helt op så er den en bule og jeg tænker på om det kan være tanden der er ved at vokse ud gennem næsen? Tandlægen kan ikke se noget men jeg synes også det trykker lidt i kæben nogen gange. Kan tanden være hoppet op i næsen på mig og er ved at vokse ud nu?

Svar:
Hej pige 18 år
Tak for dit spørgsmål, jeg kan godt forstå, du undrer dig.
Umiddelbart er svarene på dine spørgsmål: ja, det kan godt være, at det er den manglende tand, du kan mærke i næsen. Og det kan også godt være, at det, du mærker som trykken er, at tanden flytter på sig.
Men det kommer jo an på, om du faktisk mangler tanden, eller om den ligger gemt oppe i din kæbe. Det må du have fået at vide, mens du gik til børne- og ungdomstandplejen. Jeg håber da, at de opdagede, at du manglede at få en tand og at de tog røntgenbilleder og fandt ud af, om den ligger oppe kæben. Og at du har fået information om behandlingsmuligheder. Hvis sådan en tand ligger meget langt oppe i kæben kan det være umuligt at få den ført ned på plads. Det kan også være, at du ikke har villet være med til tandretning og operationer - men så burde du eller dine forældre kunne huske noget om det.
Hvis tanden altså er i kæben, så kan den godt begynde at flytte på sig. Og hvis den vender helt omvendt (med roden nedad og kronen opad), ja så kan den altså godt begynde at flytte sig opad. Og så kan den godt komme frem i næsen - eller måske blive liggende, så du kan mærke en bule. Og hvis du ikke har en tand liggende i kæben, så må det jo være noget andet, der buler og trykker...
Det rigtige at få gjort er:
1) At prøve at huske hvad du har fået at vide om den manglende tand. Spørg dine forældre.
2) At kontakte din børne og ungdomstandpleje for at få dem til at sende røntgenbilleder og journalmateriale til din nye tandlæge. Dette kan du få din nuværende tandlæge til at gøre.
3) Hvis der ligger en tand oppe i din kæbe, bør du få taget nye røntgenbilleder. Så kan tandlægen sammenligne med de gamle billeder og finde ud af, om tanden flytter sig. Det er muligt at du skal have taget nogle specielle røntgenbilleder, som din almindelige tandlæge ikke har  mulighed for at tage. Så skal du henvises til et sted, hvor de kan tage specielle røntgenbilleder. En scanning af kæben kan også give svaret på, hvor tanden ligger - eller hvad det ellers er, der giver dig problemer. Såvel almindelige billeder som specielle billeder kan koste dig en del penge. Det er muligt at din tandlæge kan foreslå dig at få taget billederne et sted, hvor de ikke koster noget - for eksempel på een af tandlægeskolerne (i Aarhus eller København) eller på en kæbekirurgisk afdeling.
4) Hvis der er noget, der er anderledes på de nye billeder, bør du få din tandlæge til at henvise dig til en kæbekirurg eller en specialtandlæge i tandretning for at du kan få nogle vurderinger af, hvilke behandlingsmuligheder, der er. Det vil være en god ide at tage en voksen (forældre eller en god ven eller veninde) med til undersøgelse og samtale om behandling, så du har nogen at snakke med det om bagefter. Det kan være svært for dig at høre, hvad der bliver sagt, hvis du bliver nervøs eller synes det lyder svært. Behandling kan være at fjerne tanden ved en operation eller at lade den ligge og vente og se, om den giver dig problemer.
5) Derefter skal du finde ud af, om du ønsker behandling. Og finde ud af, om det koster penge eller om du kan få det gjort uden det koster dig noget. Det skal du snakke med specialtandlægen om.
Held og lykke med at finde ud af det hele
Niels Hansen, tandlæge