Inden du selv stiller et spørgsmål

Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål

OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.

For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her

Kæben

brevkassespørgsmål

Kæben

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år

Hej Jeg er 16 år og har et spørgsmål om min kæbe. Her på det sidste har min kæbe sagt knæk, hver gang jeg gaber helt op. Sommetider gør det også ondt oppe ved ørerne (måske der hvor kæben starter). Jeg vil gerne vide, hvad det måske kan være? Kan det være vokseværk i kæben, eller? Er det noget jeg skal gå til lægen/tandlægen med? Vh pigen

Svar:

Hej Pigen

Tak for dit spørgsmål.

Lige foran øret sidder kæbeleddet, som er det sted, hvor underkæben "hænger fast". Inde i leddet er der en lille bruskskive, der fungerer som en slags stødpude, så knoglerne ikke gnider direkte imod hinanden.

Når du taler og spiser og gaber bruger du dit kæbeled. Hvis bruskskiven ikke følger ordentligt med i bevægelserne, kommer der et hop eller et knæk. Typisk er knækket udtryk for, at bruskskiven "hopper ind" og "hopper ud" af sin vante plads.

Det kan komme af, at du har overbelastet bruskskiven, så den er gået ud af facon. Det kan ske foreksempel hvis du tygger tyggegummi mange timer hver dag, hvis du skærer meget tænder, hvis du tygger på meget hårde ting, hvis du sidder mange timer hver dag med hånden under hagen. Hvis du har løse (overmobile) led sker det lettere for dig.

Bruskskiven kan ikke komme i facon igen og den kan ikke sættes på plads igen. Så du kommer til at leve med knækket i en periode. Efter nogen tid går den langsomt i opløsning og så holder det op med at knække. I de perioder hvor det knækker, kan det knække forskelligt og for nogen kan det gøre ondt i kæben, i musklerne eller i hovedet samtidigt med at det knækker.

Det er mest almindeligt for unge mennesker at knække med kæben. Jo ældre folk bliver, jo færre knækker med kæben. Det er fordi leddet over tid vænner sig til at fungere uden bruskskiven - og for langt de fleste holder det altså op med at give problemer efter nogen tid.

Mit råd til dig er at tage hen og fortælle din tandlæge om det og stille samme spørgsmål, som du stiller mig. Måske kan din tandlæge finde årsagen til at leddet er kommet til at knække for dig. Men det er ikke sikkert.

Held og lykke med det.

Niels Hansen, tandlæge