Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Kæbe smerter, ny tand?
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Hej Niels. Jeg er en dreng på 20 år, og den sidste uges tid har min kæbe været mere eller mindre øm, ikke noget jeg lagde videre mærke til. Men de sidste to dage har det simpelthen gjort så ondt i kæben at jeg hverken kan snakke, spise eller holde munden lukket. I underkæben kan jeg se der vokser en tand ud helt ene bagerst, den er kun halv synlig pga tandkødet. Tandkødet er sådan halvt løst der hvor tanden vokser ud. Jeg ved ikke om det er årsagen til smerten i kæben. Men det tror jeg det er, eftersom der ikke vokser nogen tand ud i venstre side. Er der noget man kan gøre for at lindre smerten? eller få det til at gå over hurtigst muligt?

Svar:
Hej dreng 20 år
Tak for dit spørgsmål.
Det er svært for mig at vide helt sikkert, hvad problemet er med din kæbe. Jeg har brug for at se dig i munden, hvis jeg skal kunne svare helt korrekt - og det kan jeg jo ikke i en brevkasse.
Jeg tænker, at problemet stammer fra en betændelse i tandkødet omkring den tand, som er på vej frem.
Hvis jeg har ret i det, skal du sandsynligvis have en omgang penicillin for at slå betændelsen ned. Derefter skal der tages stilling til, om det er en god ide at du får fjernet visdomstand.
Så mit råd til dig er hurtigst muligt at få en tid hos en tandlæge, det haster, for sådan en betændelse kan blive rigtig ubehagelig for dig.
Held og lykke med det.
Niels Hansen, tandlæge