Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Kæbe knækker konstant i perioder
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej
Jeg er en pige på 15 år, som har problemer med min kæbe knækker over en længre perioder ofte 2-3 uger afgangen hver 2-3. måned, og det ofte så høje knæk, at de kan høres af andre, og ofte føre det til meget kraftig hovedpine.
Nogle gange gør det så ondt at jeg ikke kan spise kød,brød osv.
Jeg har haft en bideskinne som jeg skulle gå med hele tiden, den gik jeg med i 4 måneder, hvor der så var bidt hul igennem, og knækende blev kun værre. Nu går jeg så med en hård skinne, men det er desværre ikke pga min kæbe knækker.
Her til aften sagde jeg det så til min familie, hvor min søster så fortalte, at jeg skulle sige til tandlægen det var blevet værre, og at jeg gerne ville have kigget på det igen. Hvor hun så fortæller, at hun har en veninde på 21 år, som har fået 2 operationer for det nu, og er nød til at gå med togskinne og hun har fået afvide, at hvis hun havde fået tigskinner på som 14-15 årig skule hun ikke ha haft opreationer...
Kan togskinnerne godt hjælpe, eller er det bare noget vrøl?

Svar:
Hej pige 15 år
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan se af det du skriver, at du har store problemer med din kæbe. Det er godt at du fortæller om det forløb, du har haft, det gør det lettere for mig at svare dig. Dit spørgsmål kommer til allersidst og det er ikke nemt at svare kort på det. Jeg bliver nødt til at give dig en længere forklaring.
Jeg er ret sikker på at det, der er I vejen med dig er, at den lille bruskskive i det ene eller i begge dine kæbeled er "hoppet af".
Den lille bruskskive i kæbeleddet er beregnet til at være en slags stødpude i leddet, ligesom brusken mellem ryghvirvlerne - og menisken i knæet. Når brusken fungerer som den skal, så kører leddet godt - og du kan gabe uden problemer. Når bruskskiven er gået ud af facon eller har mistet sin evne til at følge med i leddets bevægelser kan det knase, knække eller føles som om noget er kommet i klemme. Og der kan være perioder, hvor du ikke kan gabe eller først kan gabe, når du har bevæget kæben fra side til side. Det er dine tyggemuskler, der går i en form for krampe. Det gør de for at beskytte dit led.
Det kan komme efter et slag på kæben, overbelastning ved tandskæren eller mange timers daglig tyggegummitygning, megen spisning af seje / hårde ting (vingummi), at sove på maven eller sidde meget med hånden under hagen (det vrider i kæben) – eller helt af sig selv uden at man kan sige hvorfor. Det kommer lettere, hvis man har hypermobile led generelt i kroppen. Tidligere troede tandlæger, at hvis man havde nogle bestemte slags bid, så fik man lettere problemer med kæben. Forskning i de seneste år har vist, at der normalt ikke er en klar sammenhæng mellem biddet / tandstillingen og det at få kæbeledsknæk. Derfor kan man heller ikke længere sige, at det kan hjælpe at rette tænderne. Og selv om det passer for nogen mennesker, er det ikke sikkert, at det passer for dig.
Det irriterende ved problemer med kæbeleddet er, at det kan ikke kureres. Der findes ikke nogen måde at få det til at gå “I orden” igen på, når der først er kommet de problemer, som du beskriver. Heldigvis er det sådan, at det går over af sig selv på et tidspunkt. Men det kan tage lang tid - år - før det er helt væk. Og undervejs kan du så skiftevis have gode og dårlige perioder.
Jeg vil foreslå dig følgende:
At prøve at tænke over, om der er noget du gør, som gør det værre. For eksempel at tygge meget tyggegummi, spise hårde ting, sove på maven, sidde med hånden under hagen osv. Hvis du knækker mere, når du gør det, så lad være.
Hos mange mennesker er der sammenhæng mellem spændinger af musklerne i ryg, skuldre, nakke og kæber. Få checket din ryg og nakke hos en fysioterapeut eller en kiropraktor. Måske kan de give dig behandlinger, der kan hjælpe dig. Måske kan de rådgive dig om øvelser eller motion, der kan hjælpe din ryg og nakke. Og som også kan gøre noget godt ved din hovedpine.
En bideskinne kan hjælpe i perioder, hvor du har ondt I kæberne. Den kan gøre muskelspændingern og smerter mindre, men problemet er, at du så kommer til at knække mere i kæberne. Og den kan altså ikke kurere dit problem, kun hjælpe dig i perioder. Det skal helst være en hård, såkaldt “Refleksfrigørende bidskinne”.
Du kan prøve at Google "knækken i kæben", "låsning af kæben", "kæbeledsbesvær" eller andre ord, der passer med dine symptomer og læse nogle af de mange links, du får og på den måde blive klogere på problemerne og forskellige tandlægers løsningsforslag.
Og så vil jeg foreslå dig at gå til tandlæge. Det kan være din egen tandlæge I din kommune eller du kan bede om en konsultation hos en tandretningsspecialist. Spørg hos din normale tandlæge, om der er nogen i din kommune, der har specialiseret sig i kæbeled.
Prøv at læse i Tandzonen, der er nogle andre svar på noget, der ligner din situation. De hedder noget med “kæben” eller “bider tænder”.
Held og lykke med at få det bedre.
0
1
578
3301
niels hansen
27
7
3872
14.0
96
Niels Hansen, tandlæge.