Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Jeg må ikke få bøjle
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
hejsa jeg er en pige på 16, jeg synes selv at jeg har meget skæve tænder, det er rigtig træls jeg vil vildt gerne have den rettet, jeg er ligeglad hvad der skal til. men vi har bare ikke råd til at betale selv, mine tandlæger vil ikke give mig bøjle på. jeg har snakket med mine forældre om det og de synes også at jeg skal have bøjle på. jeg forstår ikke hvorfor jeg ikke må, kan du hjælpe mig med hvad jeg kan gøre?.

Svar:
Hej pige med skæve tænder...
Jeg vil foreslå, at du sammen med dine forældre bestiller tid til en ny vurdering hos en specialist i tandretning i din kommune. Det er ikke sikkert at du har ret til at få tandregulering, men du og dine forældre har ret til at få en vurdering og en forklaring på specialistens afgørelse.
Tandpleje for børn og unge er gratis for alle under 18 år. Til gengæld har Sundhedsstyrelsen lavet meget nøjagtige retningslinier for, hvad det er man kan få i den gratis tandpleje. Du har ret til tandregulering, hvis du har risiko for at tage skade af din tandstilling.
Sundhedsstyrelsen har beskrevet meget nøjagtigt, hvad der menes med ”risiko for skader”. Og det er specialisterne i tandregulering, der bedømmer, om du har risiko for skader. Som regel vurderer specialisterne eller de almindelige tandlæger børns tandstilling i 4., 5., eller 6. klasse. Hvis dit bid eller din tandstilling har ændret sig meget siden da, så er det en specialist, der skal vurdere, om det har ændret sig så meget, at du kan få bøjle.
Så det du kan er at bede om en ny vurdering hos en specialist. Du skal kunne forklare specialisten, hvad det er du er ked af ved dine tænder. Og så skal specialisten forklare dig, om du kan få rettet dine tænder. Jeg vil foreslå dig at tage dine forældre med, så I sammen kan høre forklaringerne.
Du skal vide, at hvis du tidligere har sagt nej til bøjler, eller hvis du ikke har været god til at samarbejde med tandlægerne, så har du ikke ret til at få et tilbud. Men du har altid ret til at få en vurdering og en forklaring. Specialisten kan også fortælle dig, om hvilken slags behandling, der skal til og hvor meget det vil koste, hvis du selv vil betale for det.
Hvis du bor i nærheden af Århus eller København, har du mulighed for at få rettet tænder på tandlægeskolerne. Og der kan det godt lade sig gøre, selv om dine tænder bare er almindeligt skæve. Det kan specialisten også fortælle dig om.
Held og lykke med dine tænder
Niels Hansen, tandlæge