Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Hypodonti - født uden de små fortænder i overmunden.
brevkassespørgsmål af
Mille
18 år
Hej.
Jeg er 18 år og mangler mine 2 små fortænder i overmunden, så mine hjørnetænder sidder lige ved siden af mine store fortænder. Jeg har to store mellemrum mellem hjørnetænderne og de små kindtænder, og også lidt mellemrum mellem mine store fortænder.
Jeg har snakket en del med den tandlæge jeg havde før jeg fyldte 18, men han kunne ikke hjælpe mig og sagde der ikke var nok plads til implantater. Jeg kæmper utroligt meget med mit tandproblem - det er skyld i at jeg er ekstrem usikker og hverken kan smile eller grine uden hånden oppe foran min mund. Jeg er virkelig ked af mine tænder, selvom jeg ikke har problemer når jeg spiser.
Hvor meget plads skal et implantat have?
Jeg synes selv at mellemrummene er store, og jeg har en idé om at hvis mine fortænder og hjørnetænder bliver trukket helt sammen vha. bøjle, så vil der måske være plads nok.
Håber utroligt meget på svar.
vh Mille

Svar:
Hej Pige 18 år
Tak for dit spørgsmål. Lige præcis det problem, du beskriver, tænker jeg selv er enten fantastisk nemt eller fantastisk svært at håndtere.
At lave om på naturen nutildags, kan sagtens lade sig gøre. Men det er en lang og for nogle træls vej. Og de fleste behandlinger af tænder, man udfører, holder ikke hele livet. Det vil sige at du med mellemrum resten af livet vil skulle bruge mange penge og igennem ubehagelige behandlinger.
Behandlingen med inplantater kræver, at der er plads til implantaterne. Og det er formentlig rigtigt, når din tandlæge siger, at der ikke er plads. Så første del af behandlingen er at lave plads til implantaterne og normalt vil specialisterne sige, at implantaterne skal sidde det rigtige sted - altså der, hvor dine hjørnetænder nu sidder. Det vil sige, at du starter med at få togskinner på ihvertfald hele overkæben og måske også underkæben. Togskinnerne skal udvide dine tandbuer, så der bliver mere plads og senere skal dine 2 hjørnetænder flyttes bagud, så de kommer til at sidde i kontakt med dine kindtænder. Det tager formentlig 1-1/2 år at lave plads til dine implantater - og som sagt, det koster også togskinner i underkæben for at sikre, at dine tænder passer sammen.
For nogle er togskinner ikke generende, andre har det rigtig slemt med dem - det gør ondt, stikker og nogle får huller i tænderne, så sunde tænder er blevet syge og skal bores når bøjlen kommer af eller må leve med hvide plamager på tænderne resten af livet.
Når du er færdig med togskinnerne, har du fået 2 mellemrum, der sidder de rigtige steder. Og så skal du have nogle holdebøjler på, der dels skjuler, at du mangler 2 tænder, dels holder pladsen til du kan få lavet dine implantatater. Det kan du normalt tidligst i 22 års alderen. Du skal være helt færdigudvokset i kæberne.
Selve det at få implantaterne kræver en operation pr implantat. Man skærer hul i tandkødet og borer et hul i kæben og skruer en metal-skrue ind. Så lukker man hullet til igen med tandkød og implantaterne skal sidde i nogle måneder før de er vokset helt fast i kæben. Så åbner man tandkødet igen og laver 2 kroner, der skrues fast i implantaterne.
Tidligere var man sikker på, at implantater var en livslang løsning - altså at et implantat kunne holde hele livet. Det ved man nu, at de ikke altid gør. Det vil sige du skal indstille dig på, at du selv skal betale for at få fjernet det ene eller begge implantater (de skal nogen gange opereres ud) og så skal du gå en periode uden implantater og med nogle midlertidige erstatninger for de manglende tænder, før der kan sættes nye implantater i. Eet implantat koster - med krone - 15-25.000.
En bøjlebehandling hos en privat specialist koster 25-35.000.
Så beskeden til dig er, at dit problem kan fikses. Men at det altså indebærer at du skal bøvle med behandlinger i 4-5 år før det er "fikset". Og at det ikke holder livslangt. Og at det er dyrt.
Der er en kompromis-mulighed: man kan bygge dine for- og hjørnetænder ud med plast, så dine mellemrum bliver mindre og så hjørnetænderne kommer til at ligne fortænder mere. Det er hverken vanskeligt eller særlig dyrt. Men det afhænger af formen på dine hørnetænder og hvor store dine mellemrum er. Så om der er en løsning for dig kan jeg ikke svare på. OG plasten holder kun nogle år ad gangen, så skal udbygningerne laves om igen. Hvis du bruger en tandlæge, der er rigtig dygtig til det, kan det laves rigtig flot.
Der er noget, der undrer mig. Du har formentlig gået til tandlæge et sted indtil nu og er blevet set på af både almindelige tandlæger og ihvertfald een gang af en tandretningsspecialist. Og både du og dine forældre må på et tidspunkt have fået præcis samme forklaring som jeg lige har givet dig, dengang det blev opdaget, at du mangler 2 tænder. Så jeg tænker, at du måske dengang ikke ville behandles og så først senere har fortrudt? Lovgivningen er sådan, at hvis du og dine forældre har sagt nej til behandlingen tidligere, så er kommunen ikke forpligtet til at give dig et nyt tilbud nu.
Jeg tænker, at en mulighed er, at du henvender dig til din tidligere tandlæge for at høre, om de kan / vil hjælpe dig. Dels med rådgivning - altså som jeg har skrevet om - hvad er behandlingen lige i dit tilfælde (du skal huske, at jeg ikke har set på dig, så jeg kan jo ikke vide, om der er ting, der gør det sværere eller lettere at finde en løsning hos dig). Den anden ting er, at alle børn og unge, der mangler tænder, har mulighed for at få gratis behandling - hvis tandmangelen medfører problemer. Loven fortolkes forskelligt i forskellige steder i landet. Så det, at du synes, at du har et problem er ikke alle steder nok til, at du kan få gratis behandling, hvis dit bid og dine kæber fungerer. Der er også et andet problem. Normalt skal de manglende tænder være anmeldt til regionerne før du er 18 år, hvis du skal have en mulighed for at få gratis behandling.
Så for at opsummere: jeg tænker dit første skridt bør være at henvende dig til den tandklinik, hvor du har gået indtil nu. Du skal bede om en konsultation hos en tandretningsspecialist og tage dine forældre eller en god ven / veninde og en liste med over de ting, du vil spørge om med til konsultationen. Og så høre godt efter, hvad svarene er. Brug den viden du har fået af mig i dag. Siger specialisten det samme eller noget helt andet? Husk at få helt styr på både, hvad de tænker behandlingen er og hvordan det er med økonomien - kan de hjælpe dig md gratis behandling?
Hvis du ikke føler dig tilfreds med de svar du får, så prøv at booke en tid hos en privat tandretningsspecialist og stil de samme spørgsmål der.
Og uanset, hvilke svar du får, så tænker jeg, at det største og sværeste af det for dig vil være hvordan du finder ud af, om du vil acceptere, hvordan du ser ud - eller om du vil behandles.
Hvis du kunne acceptere, at du ser sådan ud, som naturen har skabt dig, så er det jo helt utroligt enkelt: så har du ikke brug for behandling. Det koster ingen penge hverken nu eller senere. Det koster ikke ubehag / smerter. Dine tænder bliver ved med at være sunde. Men det betyder. selvfølgelig, at du i så fald må acceptere, at du er pigen / kvinden med mellemrum mellem nogle tænder. Hvis du spørger andre mennesker, så har de fleste noget, de frygtelig gerne vil have lavet om. De vil være højere eller lavere eller tyndere eller...og jeg tænker, at hvis du spørger dine venner, så vil de ikke tænke meget over, at du har mellemrum. Det ved de godt, men det hører med til det, at du er dig. Ligesom når du kigger på dine venner, så ser du ikke hele tiden efter deres tænder, deres fregner, deres næse eller hvad det nu er, de måske selv er kede af. Du ser dem, som det de er.
Som tandlæge er mit klare råd til dig at tænke dig rigtigt godt om, inden du vælger behandlingsmodellen.
Held og lykke med at finde ud af det.
Niels Hansen, tandlæge