Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
hvorfor vil de ikke rette mine tænder
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
hej jeg er en pige på 14 år
og mine 12 års tænder vokser ud mod tandkøddet ikke ned og jeg har en tand som et helt oppe i tandkøddet og meget skæve tændet men det vil de ikke rette jeg var nemmelig inde på tandreguleringshusét i Esbjerg og min tandlæge syntes at jeg skal have bøjle på fordi det er en fejl men kommunen vil ikke betale for det så også  skal jeg give 30.000 for en bøjle når jeg også er under 18 så burde kommunen bare betale lidt af bøjlen forstår det virkelig ikke

Svar:
Hej Pige 14 år
Tak for dit spørgsmål, som jeg har meget svært ved at svare sikkert på, fordi jeg ikke har set dine tænder.
Kommunerne har regler for, på hvilken måde dine tænder skal være skæve, for at de kan tilbyde dig at få rettet dem gratis. Så selv om du synes, at dine tænder er skæve, så er det ikke sikkert, at de er skæve på en måde, som du kan tage skade af som voksen.
Jeg tænker, at det lyder som om, at du ikke har fået en ordentlig forklaring. Og det skal både specialtandlægen og kommunen kunne give dig. Derfor vil jeg foreslå dig at tale med dine forældre om det hele. Hvis de vil hjælpe dig, så skal I først booke en tid hos specialisten for at få en grundig forklaring på, hvorfor specialisten tænker, at du har behov for tandretning. Du skal også selv kunne forklare specialisten, hvad dine egne problemer med dine tænder er. Specialisten skal kunne forklare jer, hvad en eventuel behandling at dine tænder vil være (hvilken slags bøler) og hvad det vil koste. Og selvfølgelig skal specialisten kunne svare på alle mulige andre spørgsmål, som I har.
Og så skal I formentlig booke en tid hos overtandlægen i kommunen, for at se, om I kan få kommunen til at betale for din tandretning alligevel - eller ihvertfald få en ordentlig forklaring på, hvorfor kommunen ikke vil betale for din tandretning. I kan spørge på den tandklinik, du plejer at gå til tandlæge på, hvem det er I skal snakke med.
Det er en god ide at medbringe dine forældre - fordi det fortæller tandlægerne, at I er alvorligt interesserede i, at du får rettet dine tænder. Og så er det lettere at huske at spørge om alting, når I er flere med til mødet. Og bagefter er det godt, at der er flere, der har hørt, hvad specialisterne har sagt - og det skal I bruge, når I skal snakke om det bagefter.
Prøv også at læse mit svar til spørgsmålet "jeg er ked af mine tænder" i Cyberhus-tandlæge-brevkasen (23.10.15). Der skriver jeg nogle flere ting, jeg tænker du bør overveje, inden du beslutter dig for, om du vil have dine tænder rettet. Tandretning er ikke trylleri, det er hårdt arbejde! Og der er ingen garanti på forhånd for, at resultatet bliver perfekt for dig.
Husk at det er ikke sikkert, at du har "ret" til at få rettet dine skæve tænder, men du har helt sikkert ret til at få en ordentlig forklaring.
Held og lykke med at finde ud af det hele.
Niels Hansen, tandlæge