Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Hvordan bruger jeg tandtråd ordenlig?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej  :)
Hvordan bruger jeg tandtråd ordenlig? Skal det hård eller blid? Skal den ned i tandkøbet eller kun på tænderne hvor er vigtigst?
Hilsen christian

Svar:
Hej dreng 15 år
Tak for dit spørgsmål om tandtråd. Jeg kan godt forstå, du spørger, det er ikke helt nemt at finde ud af. Undersøgelser viser, at hvis du ikke bruger tandtråden rigtigt, så kan du gøre mere skade end gavn. Det rigtige sted at gå hen og spørge er der, hvor du går til tandlæge. Du kan sagtens enten booke en tid hos din tandlæge og stille dine spørgsmål der eller du kan bare gå forbi i et frikvarter og spørge, om ikke de kan vise dig det der med tandtråden.
Jeg har aldrig set undersøgelser, der sagde noget om, hvilken slags tandtråd, der er bedst at bruge. Så svaret på det er: den slags, der passer dig bedst. Nogen kan bedst lide de tykke, voksede slags. Andre vil helst bruge de tynde uvoksede. På min klinik bruger vi meget den slags, der hedder "Glide". Tråden sidder i en lille plastikting, der nærmest ligner en pincet. Når du trykker fra siden, spændes tråden ud og bliver nemmere at arbejde med. Det er dyrere at købe tandtråd med plastik-skafter på - men mange af de børn og unge, der går til tandlæge hos mig, synes det er for svært at stå med et stykke tråd og skulle sno det om fingrene og få det til at virke. Heldigvis kan du jo bruge tråden igen og igen - indtil den er for slidt, blot du husker at skylle den godt efter brug.
Du bruger tråden ved at "save" med den indtil den smutter igennem dit tandmellemrum. Du skal ikke trykke for hårdt, for så "smækker" tråden pludselig ned på tandkødet og det er ikke meningen. Tråden skal gøre tændernes sideflader rene til tandkødskanten. Det gør du ved først at trække tråden fremad, mens du saver forsigtigt med den og bagefter presse den bagud og save igen. Så har du forstyrret dine bakterier på begge de tænder, der er i mellemrummet.
Det er normalt kun nødvendigt at rense de 3 bageste mellemrum med tandtråd. Med mindre dine fortænder sidder presset ind over hinanden, så kan det være en god ide at rense dem også. Du skal regne med, at det vil bløde fra dit tandkød, de første gange du bruger tråden. Hvis det bliver ved med at bløde, når du bruger tandtråd, eller det gør ondt i tandkødet, så gør du noget forkert.
Men faktisk er det jo din tandlæge, der kan fortælle dig, præcis hvorfor og hvor du skal bruge tandtråden - nemlig der, hvor du har begyndende huller i tænderne eller tandkødsbetændelse. Og derfor er det også det helt rigtige at gøre at snakke med dem om det og få dem til af vise dig hvor og hvordan du skal bruge tandtråden.
Held og lykke med at finde ud af det.
Niels Hansen, tandlæge