Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Hvide Tænder ? / Læbepiercinger ?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hey .. Hvad kan man gøre, for at få hvidere tænder ? Jeg børster mine tænder morgen og aften hver dag, og jeg børster dem godt. Jeg ryger ikke. Jeg ved, at mine tænders farve, er, som den skal være, men kan man ikke få dem hvidere ? Jeg synes nemlig hvide tænder er så pæne ! Jeg har prøvet en slags tandpasta som skulle gøre dem hvidere, men synes ikke det virker .. Hvad kan jeg gøre ? Jeg har et spørgsmål mere .. Jeg har endelig fået lov til at få snakebite - to piercinger i underlæben - og det er jeg rigtig glad for ! Men ! Skader det tænderne ? Og i så fald, er det så bedst at gå med sticks eller med en ringe i piercingehullerne ? På forhånd tak. Luna.

Svar:
Hej Luna
Tak for dine spørgsmål.
Man kan ikke trylle ”gule” tænder hvide. Desværre. Jeg har svaret på samme spørgsmål her i brevkassen 7.7.2009, overskriften var også ”gule tænder”. Prøv at læse svaret der. Hvis du børster dine tænder rene og ikke ryger, så har du nok den tandfarve, som du er født til at have. Det er dyrt og det er farligt for tænder og tandkød at få det lavet om. Og det holder kun kort tid ad gangen.
Og så til dit andet spørgsmål om piercingerne. Det skader ikke i sig selv tænderne at få lavet hul i læben. Men, ja, de kan være farlige for tænderne. Det mest almindelige problem er, at folk bider i dem (ved en fejltagelse, som når man bider sig i kinden). Hvis man bider hårdt kan man knække stykker af tænderne eller flække en tand helt, så man ikke kan reparere den.
Og så ligger inder-delen jo i kontakt med tænderne i munden. Så over lang tid vil den slide på de tænder og det tandkød, den rører ved. Hvis man slider tandkødet væk, kan det ikke vokse tilbage igen.
En anden risiko er at der går betændelse i det hul, som piercingen sidder i. Det kan give betændelse inde midt i læben og det kan give irritation (rød hud) i den yderste del af hullet.
Så du har noget at tænke over.
Med venlig hilsen
Niels Hansen
Tandlæge