Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Hvide tænder
brevkassespørgsmål af
Anonym
23 år
Hej
Jeg er en kvinde der har nyreproblemer, hvilket vil sige at jeg tager medicin morgen og aften. Men det har gjort mine tænder gule.
Hvordan kan jeg få dem til at blive hvide?

Svar:
Hej
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan godt forstå, at du gerne vil have din tandfarve tilbage.
Jeg tror desværre ikke, at jeg er i stand til at hjælpe dig, fordi jeg ikke kender noget til nyre-medicin, der gør tænder gule. Altså ikke sådan, at jeg ved, at det ikke kan være mulighed, men jeg kender desværre ikke til det. Umiddelbart er jeg skeptisk. Tændernes farve er noget, der ændrer sig langsomt med alderen - og det er normalt, at ens tænder bliver gulere med tiden - men ikke så hurtigt, som når du kun er 23 år.
Medicin kan misfarve tænderne, hvis medicinen er gul og sætter sig på tænderne. Men i så fald tænker jeg, at du bør kunne se det på bivirkningssedlen over din medicin - og din læge eller apoteket bør have fortalt dig om det. Medicin kan også - i sjældne tilfælde - misfarve tænderne indefra. Men som sagt kender jeg ikke til, om det er tilfældet med nyremedicin.
Hvis du Googler "gule tænder" får du en række links til hvad der kan gøres ved gule tænder. Mange af de behandlinger, der lover "hvide tænder", holder ikke, hvad de lover. For eksempel ved vi, at de tandpaster, der lover hvidere tænder, ikke ændrer på tandfarven. Nogle behandlinger er dyre og nogle - for eksempel tandblegning - giver nogle mennesker mange problemer / smerter i tænderne. Mange tandlæger anbefaler tandblegning - og bruger det ofte - og mener ikke, der er problemer. Det er en behandling, der er meget uenighed om blandt tandlæger. Det er også en behandling, der kun kan gøre tænderne lidt lysere - og altså ikke kan trylle gule tænder kridhvide.
Jeg vil foreslå dig at gå baglæns i "Tandzonen" og se på de mange svar, jeg har skrevet om at ændre på tændernes farve. Det er et meget almindeligt spørgsmål i brevkassen. Jeg tænker én mulighed er, at du både børster anderledes og spiser og drikker anderledes og har færre kræfter på grund af din nyresygdom. Det kan godt betyde, at der sætter sig mere farve på dine tænder, end der plejer at gøre.
Jeg tænker, at det bedste råd, jeg kan give dig, er at gå til din tandlæge og stille det samme spørgsmål. Det er muligt, at en helt almindelig tandrensning kan hjælpe dig. Hvis tandlægen foreslår dig en anden behandling, så husk at spørge om, hvad det koster og om hvor godt et resultat, tandlægen tænker, du kan få - og om tandlægen forudser, at du vil få problemer efter behandlingen eller brug for mere behandling (at skifte dine fyldninger). Tænk dig godt om, før du siger ja til en større behandling - der er dyrt og det er altså ikke altid, at det virker så godt, som lovet. Du kan eventuelt prøve at spørge andre tandlæger, hvis du ikke er tilfreds med det svar, du får. Jeg arbejder med børn og unge og ved derfor ikke så meget om medicin-bivirkninger. Det kan være en voksen-tandlæge har en helt anden viden end mig.
Held og lykke med at finde ud af det
Niels Hansen, tandlæge