Inden du selv stiller et spørgsmål

Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål

OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.

For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her

Hvide pletter?

brevkassespørgsmål

Hvide pletter?

brevkassespørgsmål af
Anonym
11 år

Hej Niels. igår lagde jeg pludselig mærke til at på mine to fortænder var der nogle underlige pletter. mine tænder er ikke TOTALT hvide men det er de der pletter! Hvordan for man dem væk? jeg vil tro jeg har haft dem i et stykke tid, men aldrig lagt mærke til dem. mvh. anonym.

Svar:

Hej
Tak for dit spørgsmål.
Jeg kan ikke svare helt sikkert på det, når jeg ikke har set dine tænder. Men jeg kan godt give dig to bud på, hvad jeg tror, det kan være.
Den ene slags hvide pletter kalder jeg ”byggefejl”. Fordi de opstår, mens tanden bliver bygget inde i din kæbe. Nogen menneskers tænder er meget ensartede i farven. Andre er ikke så ensartede i farven. Og det er naturligt, at farven på tænderne ikke er helt ensartet. Jeg er sikker på, at nogle af din kammerater har tænder med pletter på. Hvis dine hvide pletter er ”byggefejl”, så har de været der, siden dine tænder kom frem. Pletterne sidder typisk på den del af tænderne, der er længst væk fra tandkødet.
Jeg tænker, at hvis du ikke har lagt mærke til det før nu, så kan pletterne ikke være særlig tydelige. Kun noget, man kan se, hvis man kikker meget nøje på tænderne i et spejl. Måske har ingen andre end dig selv lagt mærke til det? Pletterne vil typisk blive lidt mindre synlige, jo ældre du bliver. Og det er svært at gøre noget ved det uden at risikere at skade tanden.
Den anden slags hvide pletter jeg tænker på er starten på huller. De første tegn på, at der er ved at gå hul i en tand er nemlig en hvid plet eller hvid streg på tanden.
Begyndende huller sidder som regel på den del af tanden, der er tættest på tandkødet. Og de kommer, hvis du har ladet dine bakterier sidde i fred på tænderne. Det er min erfaring, at de fleste børn på din alder har svært ved at børste deres fortænder helt rene. Man kan kun se pletterne, hvis man en dag har børstet helt rent og kikker grundigt på tænderne.
Hvis det er begyndende huller, kan du selv få pletterne til at gå væk. Hvis du børster tænderne helt rene hver dag, der hvor pletterne sidder, vil pletterne langsomt blive mindre og mindre synlige. Og til sidst være helt væk.
Den bedste måde at finde ud af det på er at spørge din tandlæge. Det er en del af tandlægernes arbejde at svare på spørgsmål. Hvis du ikke har lyst til at gå alene derhen, så tag en veninde eller en voksen med.
Held og lykke med pletterne
Niels Hansen, tandlæge