Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Hvid plet
brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
Kære Niels. Jeg har et problem med en tand som sidder i højre side af min undermund, hjørne tanden. For det første har jeg lidt tandkødsbetændelse ved den som jeg har døjet en del med da min tandlæge også har sagt jeg har sart tandkød. Men tandkødsbetændelse gør bare at tandkødet bløder lige ved tanden, midt på tandkødet længere nede har jeg en form for hvid plet formet som en rund ring der svier og gør ondt efter jeg hsr børstet det og det bløder rundt om den og virker ikke til og gå væk, hvad kan det evt være

Svar:
Hej pige 21 år
Tak for dine spørgsmål. Jeg tror godt jeg ved, hvad det er du spørger om, men jeg kan ikke være sikker, da jeg ikke har set på dig.
Tandkødsbetændelse kommer af, at du ikke får børstet dine tænder helt rene hver dag. Typisk er det allerlængst nede på tanden - lige ved siden af tandkødet, hvor folk springer over. Det betyder, at der altid sidder lidt bakterier der. Det gør ikke ondt, men tandkødet bløder, når du rører ved det - altså for eksempel når du børster tænder. Og tandkøet er rødere at se på. Jeg tænker, at du kommer så langt ned med tandbørsten, at du rører ved det dårlige tandkød, men ikke så langt ned, at du får fjernet de sidste bakterier. En måde at checke det på er, at skrabe på tanden med en negl og se om du kan skrabe et lille hvidligt lag af, når du har børstet tænder. Hvis der går noget af, skal du have tandbørsten længere ned på tandkødet.
For at få tandkødsbetændelsen til at gå væk kræver det, at du kommer helt ned på tandkødet med børsten hver dag. Hvis du gør det, grundigt og med et let tryk og små bevægelser med børsten, så kan du få det til at gå i orden på nogle få dage. Det er helt rigtigt, som din tandlæge har sagt, at der findes mennesker med et "sart" tandkød. Jeg forstår det på følgende måde: hos nogle mennesker skal der børstes bedre rent, for at tandkødet holder sig sundt. Hos andre betyder det ikke så meget for tandkødet, hvis der sidder lidt bakterier. Du kan ikke lave om på, om dit tandkød på den måde er sart.
For mange mennesker kan det være svært at finde ud af at børste så grundigt, at alle tænderne bliver helt rene langs tandkødet og så at børste for hårdt eller voldsomt at tandkødet tager skade af det. Det er nemt at kende forskel på det: hvis det gør ondt at børste og ikke bløder så meget, så slider du for hårdt på dit tandkød. Hvis det ikke gør ondt at ramme tandkødet, men bløder, så får du ikke børstet helt rent.
Det er ikke noget din tandlæge kan gøre noget ved. Det er det, du selv gør med tandbørsten hver dag, der er det afgørende. Det handler heller ikke om hvilken slags tandbørste du bruger, kun om hvordan du bruger den! Jeg tænker, at din tandlæge bør kunne hjælpe dig til at finde ud af, hvordan du kan ramme på den helt rigtige måde med tandbørsten. Dhandler heller ikke om hvilken slags tandbørste du bruger, kun om hvordan du bruger den!
Prøv at gå til følgende link: https://www.tandlaegeforeningen.dk/Patienter/Tandsygdomme/tandkodsbetaen..., der kan du læse mere om tandkødsbetændelse.
Det andet du spørger om tænker jeg er det, der hedder en "aphtae" i tandlægesprog - eller en "blist" eller "blegne" i ikke-tandlægesprog. De ser ud præcis som du beskriver den og sidder normalt på tandkødet lidt væk fra kanten på tandkødet. Det kan også være i ganen eller på tungen. Typisk varer de 2 uger fra de kommer til de er væk. De svier når der kommer mad på eller når man rører ved dem - for eksempel ved tandbørstning - og det kan gøre ondt, når man snakker og læben bevæger sig. De har noget med dit immun-system at gøre og kommer normalt lige før, under eller efter man har været syg. Nogle mennesker får dem tit, andre aldrig. De sidder ofte det samme sted hver gang. Der findes ikke noget medicin, der kan få det at gå væk. De er ikke smitsomme og er altså ikke det samme som de forkølelsessår, der sidder udvendigt på læberne (Herpes).
Nogle mennesker får færre blister, hvis de bruger tandpasta, der ikke indeholder sæbe (Zendium). Men du skal bruge Zendium i 1/2 - 1 år før du kan være sikker på effekten. De varer længere, hvis du ikke børster dine tænder helt rene. Nogle mennesker synes det hjælper at putte chlorhexidin på. Det kan du gøre med en vatpind for eksempel - det smager meget bittert.
Held og lykke med at få styr på tandkødet!
Niels Hansen, tandlæge