Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Huller
brevkassespørgsmål af
Anonym
10 år
Hej jeg tror jeg har et hul i min tand for når jeg køre min tunge derover kan jeg ligesom komme ind i den. Jeg er pigenligt berørt over den. Skal jeg sige det til mine forældre og kan det være et hul?

Svar:
Hej pige 10 år
Tak for dit spørgsmål.
Det korte svar er: ja, det kan godt være et hul.
Og så kunne jeg jo godt tænke mig at spørge dig, hvad det er, der er pinligt ved det? Men det kan jeg jo desværre ikke.
Jeg tænker, at når du er 10 år, har du stadig en del mælketænder. Og det er almindeligt at få huller i mælketænderne.
Du kan også have knækket noget af en tand. Enten ved at du har tygget på noget hårdt. Eller fordi din tand snart skal blive til en rokketand og falde ud og derfor er ved at blive lidt svag.
Som du kan se, er der flere muligheder.
Jeg vil foreslå dig at få det checket hos din tandlæge. Hvis du har en tandlæge på din skole, kan du jo bare smutte forbi i et frikvarter og spørge, om de ikke lige kan se efter. Det tænker jeg, at de godt vil.
Og så er det vel op til dig, om du vil tale med dine forældre om det eller ej. Jeg synes, du burde.
Held og lykke med at finde ud af det.
Niels Hansen, tandlæge