Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Hævet tandkød eller?
brevkassespørgsmål af
Alberte
18 år
hej tandlægebrevkasse
når jeg kigger ind i min mund ligner det at mit tandkød bag tænderne i den ene side er hævet helt op og når jeg mærker derinde er den ene side af tandkødet større end den anden. Når jeg bidder tænderne sammen kan jeg tydeligt mærke det altså jeg bidder ned i det, og også når jeg synker. Jeg kan mærke det hele tiden. Ved du hvad det kan være? Og forsvinder det?

Svar:
Hej Alberte
Tak for dit spørgsmål om tandkød. Jeg kan godt forstå, at det bekymrer dig.
Jeg tænker, at der er en række forskellige muligheder for, hvorfor dit tandkød er hævet: du kan have irriteret tandkødet ved at drikke/ spise noget, der var for varmt eller ved at tygge noget hårdt op i tandkødet. I så fald vil jeg foreslå dig at børste forsigtigt på det nogle dage og lade være med at bide på det (så må du spise flydende kost om nødvendigt). Det burde blive normalt i løbet af 1-2-3 dage.
En anden mulighed er at du har een eller anden infektion i tandkødet. Det kan være bakteriel eller virus. Nogle virus-infektioner i munden gør at tandkødet hæver og bliver overfølsomt / smertefuldt af røre ved i nogle dage. Det forsvinder normalt af sig selv igen.
Du kan selvfølgelig også have en tandbyld eller en tandkøds-byld, men så tænker jeg, at du ville have haft meget ondt i nogle dage, og det skriver du ikke noget om.
I din alder kunne det faktisk også være at du har irriteret tandkød fordi du har en visdomstand, der er på vej op. Det er måske nok det mest realistiske. Behandlingen vil formentlig være at skylle ind under tandkødet med en skyllesprøjte (en een-gangssprøjte hvor "nålen" ikke er spids). Denne slags betændelse skal du tage meget alvorligt - den går ikke væk af sig selv og du kan risikere at få meget ondt, gabebesvær og blive regulært dårlig. Hvis du er meget hævet vil din tandlæge formentlig give dig penicillin for at hjælpe dig med at bekæmpe betændelsen. Det kan være at din tandlæge vil anbefale dig at få fjernet visdomstanden, hvis der ikke er plads nok til at den kan komme frem i munden. Men jeg tænker, at du burde have meget ondt - og det skriver du ikke noget om, så måske er det ikke det.
Almindelig tandkødsbetændelse burde ikke kunne få tandkødet til at hæve så meget.
Under alle omstændigheder vil jeg foreslå dig at kontakte din tandlæge på mandag. Du skriver at du er 18 år og det betyder, at du skal bruge en privat tandlæge. Hvis du ikke har valgt en tandlæge, kan du gøre det nu. Snak med dine forældre eller venner om, hvem de bruger og ring i morgen tidlig og forklar, at du har ondt og at du har brug for at få set på det. Så bør de tilbyde at kigge på dig med det samme.
Held og lykke
Niels Hansen, tandlæge