Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
gule tænder efter bøjle
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Kære Niels. For nogle dage siden fik jeg min bøjle af, og jeg må sige at jeg desværre er ret utilfreds med farven på mine tænder. Jeg tænker at sodavand og slik måske kunne have været problemet, men jeg kunne godt tænke mig at vide om der er noget jeg kan gøre ved det, for at de bliver hvidere? Eller om farven på mine tænder forbliver som den er.

Svar:
Hej Pige 16 år
Tak for dine spørgsmål! Og lidt synd for dig, at du ikke er tilfreds efter det store arbejde det er at gennemføre en bøjlebehandling.
Jeg kommer nok til at skuffe dig, for selv om vores tænder tager farve efter hvad vi spiser og drikker, så kan man ikke - på den tid en bøjlebehandling varer - få gule tænder af slik og sodavand.
Det betyder, at jeg tænker, at den tandfarve du ser nu er den samme som den du havde før du fik bøjler på. Men at du har glemt den fordi du ikke har kunnet se tænderne så godt, mens du har haft bøjler på.
Og jeg kommer også til at skuffe dig på anden måde. Der findes ikke lige et tryllemiddel til at gøre gule tænder hvide. Du har den tandfarve, dine arveanlæg har givet dig, ligesom du har den hudfarve, hårfarve, øjenfarve osv som du har arvet. Og med alderen kommer dine tænder - ligesom alle andre menneskers tænder - til at blive gulere. Det er naturligt tor tænderne!
Jeg har beskrevet det ret grundigt i et svar i brevkassen fra 2.6.2012 (Gule tænder af te?), så jeg vil foreslå dig at læse det. Hvis du går længere "baglæns" i min brevkasse, så kan du finde flere andre steder, hvor jeg har svaret på noget med farven på tænderne.
Jeg tænker, at du selvfølgelig har prøvet at børste dine tænder ekstra omhyggeligt? For hvis du ikke rammer tænderne godt nok, så kan der sidde et udvendigt lag af bakterier på dine tænder, som gør at de ser gulere ud. Prøv at skrabe på tænderne med en negl og se, om der kommer noget på neglen. Hvis der gør set, så prøv at skrubbe længere og hårdere med godt med tandpasta på børsten, end du plejer.
Jeg vil foreslå dig at gå til din almindelige tandlæge og spørge om det samme, du spørger mig om. Måske sidder der noget på dine tænder, tandlægen kan pudse af ved en tandrensning. Men det er kun din tandlæge, der kan svare dig på det.
Held og lykke med at blive tilfreds med dine tænder.
Niels Hansen, tandlæge