Inden du selv stiller et spørgsmål

Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål

OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.

For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her

Gule tænder!

brevkassespørgsmål

Gule tænder!

brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Oprettet 7 år 7 måneder siden

Hej CH, Jeg har haft gule tænder i snart 5 uger. Det skal lige siges jeg har grundigt børstet Mine tænder hver dag med tandtråd! Mindst 3 gange hver dag! Heldigvis skal jeg snart til tandlægen.. Hvad skal jeg gøre? I kan se et billedet af mine tænder her: imgur.com/34WHKT9

Svar:

Hej pige 18 år

Tak for dit spørgsmål om gule tænder. Der er 2 ting, der undrer mig når jeg læser dit spørgsmål: det ser ud som om du pludseligt - altså ligesom fra den ene dag til den anden - har "fået" gule tænder. Det har jeg ikke noget bud på, hvordan det skulle kunne lade sig gøre. Den anden undren gælder billedet af dine tænder: jeg kan ikke se, at du har specielt gule tænder.

Din tandfarve er een du har fået på samme måde som din hårfarve, din øjenfarve og alt det andet, der er dig - ved arv gennem dine forældre. Din tandfarve ændrer sig langsomt med alderen, det er naturligt. Og jo flere ting med stærke farver, du spiser / drikker, jo mere farve tager dine tænder imod. Kaffe, the, rødvin, lakrids, mad i det hele taget. Når jeg ser på dit billede kan jeg ikke se, at der sidder noget på dine tænder, der gør dem mørkere. Men billedet er ikke helt i fokus, så det kan være svært at vurdere, om du børster dine tænder helt rene.

Men jeg tænker, at det jo er helt fint, at du skal til tandlæge om kort tid. Fordi der er der, du skal stille dit spørgsmål og der, du kan få svar på, om der for eksempel sidder belægninger på tænderne, der kan pudses af.

Tænder tager imod farve, der kan sætte sig som mørke belægninger på overfladen. De kan holdes nede med almindelig tandpasta, fordi det indeholder et slibemiddel. Og hvis der har samlet sig for eksempel tobaksbelægninger, kan din tandlæge pudse dem af ved en tandrensning. Så det er let at finde ud af om dine tænder har belægninger - tandlægen kan pudse een tand og så kan I sammenligne med de, der ikke er blevet pudset: er der forskel?

Du skriver ikke noget om, om hvad der skete i dit liv lige før dine tænder blev gule. Har du gjort noget andet end du plejer med hensyn til tandbørstning og hvilken slags mad eller drikke, du får?

Tænderne tager også imod farve, der går "ind i" tænderne. De kommer langsomt og når du er 18 så tror jeg faktisk ikke, at din tandfarve kan have nået at ændre sig ret meget fra da du fik dem og til nu. Det tager mange år for at tænderne kan optage så meget farve, at du kan se, at de er blevet mørkere. Farven indeni tænderne kan ikke fjernes på anden måde end ved tandblegning. Det gør man ved at putte kemikalier på tænderne. Kemikalierne er stærke og ætsende og du risikerer at få skader på både dit tandkød og i dine tænder, så det vil jeg klart fraråde dig.

Prøv at gå tilbage i tandlægebrevkassen - du finder mange spørgsmål og svar om farven på tænder. De fleste spørgsmål hedder noget med "gule tænder".

Held og lykke med at finde ud af det

Niels Hansen, tandlæge

nielshansens billede
Niels fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål