Inden du selv stiller et spørgsmål

Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål

OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.

For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her

gule tænder ;/

brevkassespørgsmål

gule tænder ;/

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Hej .. Jeg sys mine tænder er lidt gule i det, hvordan får jeg dem hvide? - Hilsen Mig :D

Svar:

Hej Dig

Der findes desværre ikke en slags tryllemiddel, der kan gøre gule tænder hvide.

Jeg vil foreslå dig at snakke med din tandlæge. Det er umuligt for mig at svare på spørgsmål om lige netop dine tænders farve, når jeg ikke har set dig. Så det jeg kan gøre her er, at fortælle dig nogle generelle ting om tænders farver – måske kan du bruge det.

Præcis ligesom det er med farven på dine øjne eller dit hår, har du fået den tandfarve, dine gener har bestemt, du skal have. De fleste mennesker har ”gullig-hvide” tænder. Det er normalt, at hjørnetænderne (nummer 3 fra midten) og kindtænderne er noget gulere end de 4 fortænder. Det er fordi hjørnetænderne og kindtænderne er kraftigere bygget.

Tænder ser gulere ud, hvis du ikke fjerner alle bakterierne med tandbørsten. Prøv at skrabe med en negl på dine tænder: hvis du kan skrabe et lag af, så rammer du ikke bakterierne, når du børster tænder! Prøv at ramme bedre og se, om det ændrer på farven.

Det er naturligt, at tænder bliver mørkere med alderen. Meget af det, vi spiser og drikker, misfarver tænderne. Cola, slik, tobak, rødvin, kaffe og the er noget af det, der farver mest. Noget af farven sætter sig udvendigt på tænderne, det kan pudses af. Noget af farven sætter sig ind i tænderne, det kan ikke pudses af.

I alle tandpastaer er der slibemiddel. Når du børster tænder med tandpasta, holder du selv de udvendige misfarvninger nede. Der findes utrolig mange forskellige slags tandpastaer. Næsten alle tandpastaer påstår, at de kan noget specielt. For eksempel står der på nogen af dem, at de kan gøre tænderne hvidere. Men - så vidt jeg ved, er der ingen tandpastaer, der kan gøre gule tænder hvide.

De udvendige misfarvninger du ikke selv kan fjerne, kan din tandlæge pudse af for dig. Det hedder at få foretaget en tandrensning.

Men jeg tænker, at når du er 15 år, så har du styr på at børste tænderne. Og at du er for ung til at have fået mørke tænder af kaffe og rødvin. Så jeg forestiller mig, at grunden til at du skriver til mig er, at du er utilfreds med den tandfarve, naturen har givet dig.

Man kan godt lave om på naturen. I gamle dage fik (for eksempel skuespillere) lavet kroner på deres tænder, så de så hvidere ud. Og nutildags er det blevet almindeligt, at folk får bleget deres tænder, men det er dyrt og virker kun i en periode. De kemikalier der bruges, er skrappe. Du risikerer permanente skader på både tænder og tandkød.

Jeg vil foreslå dig at snakke med din tandlæge, når du har tænkt over det, jeg har skrevet. Held og lykke med at finde ud af det.

Niels Hansen, Tandlæge