Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Genebøjle
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej igen:) jeg vil gerne være sikker på om det rigtigt er at jeg skal have min genebøjle på hele tiden til to måneder og efter to måneder skal jeg have den om aften og sov med den og efter to måneder skal jeg have den på kun når jeg skal sov, og det skal være i tre år? Og genebøjle kan tåle varmen fx hvis jeg skal rejse til et land hvor der 50 grader varmt, sker der noget med genebøjlen? Mvh

Svar:
Hej Pige 18 år
Tak for dine spørgsmål.
Allerførst må jeg sige til dig, at jeg ikke kan svare helt sikkert på, hvad der er den rigtige slags ganebøjle for dig. Og lige præcis hvor meget, du bør bruge den. For jeg ved jo ikke, hvilken slags bøjle du har haft.
I virkeligheden er der kun een, der kan svare dig på, om det er rigtigt. Den tandlæge, der har rettet dine tænder. Jeg vil derfor foreslå dig at checke med ham / hende, næste gang du skal til kontrol.
Men hvis jeg skal gætte, så har du nok haft togskinner på. Og så lyder det sandsynligt, at du skal bruge din gangbøjle som du skriver det.
Med hensyn til, om din bøjle kan klare at du tager den med på ferie et varmt sted, så er svaret klart et "ja". Bøjlen sidder i munden på dig - og der er kun 37 grader varmt. Men 50 graders varme i luften tror jeg også den klarer.
Men spørg også om dette for en sikkerheds skyld.
Held og lykke med den sidste tid med bøjler.
Niels Hansen, tandlæge