Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Ganebånd.
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej. Mit ganebånd(tror det er det det hedder) er brækket. Hvad kan man gøre ved det? Jeg var ved tandlæge, og jeg fik noget gennemsigtigt creme til at smøre på. Men det hjalp ikke. Hvad kan jeg gøre, det er lidt irriterende at der hænger en "snor" Håber du forstår hvad jeg mener

Svar:
Hej pige
Tak for dit spørgsmål.
Jeg er ikke helt sikker på, hvad du mener med ”ganebånd”. Men jeg gætter på, at det er den sene, der er imellem læben og tandkødet ved fortænderne.
Senen er en slags passiv støtte for læben. Men den har ikke nogen aktiv funktion og der sker derfor ikke noget ved, at den er gået over. Den kan ikke vokse sammen igen. Som regel sker der det, at enderne trækker sig sammen og langsomt forsvinder, så den fornemmelse af ”snor” du beskriver, går væk af sig selv.
Elles kan du få din tandlæge til at fjerne de sidste rester af senen. Tandlægen lægger en lokalbedøvelse (et stik) og klipper eller skærer resterne af ”snoren” af.
Men snak med din tandlæge om det. Det er din tandlæge der kan se, om ”ganebånd” er det, jeg tænker på.
Med venlig hilsen
Niels Hansen, tandlæge