Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Fortælle sandheden til tandlægen
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej Niels! Forleden dag var jeg til tandlæge og jeg har fået begyndende huller igen.. Jeg er virkelig flittig med tandbøsten(åbenbart ikke, siden jeg kan have begyndende huller igen). Jeg ved ikke, hvorfor det bliver ved. Jeg bruger tandtråd, colgate tandpasta på recept, bøster mine tænder 3 gange om dagen på den måde tandlægerne underviser på. Mit tandkød er også begyndt at bløde lidt og jeg ved, at det er tegn på dårlig mundhygiejne. Men jeg føler bare, jeg gør det rigtige men alligevel ikke :( Det er så frusterende. Men da jeg var hos tandlægen spurgte hun mig, om jeg tog medicin og jeg svarede nej.. Fordi at jeg var flov og der var også to andre i rummet. Men sandheden er, at jeg tager antidepressiv medicin. Tror du det måske kan have en betydning? Synes du jeg skal fortælle det? Kh S

Svar:
Hej S
Tak for dine spørgsmål, som jeg tænker går i lidt forskellige retninger.
Den ene ting - som du vist egentlig ikke rigtig spørger om, er hvorfor du har begyndende huller (igen) og hvorfor dit tandkød bløder.
Altså huller er længe undervejs. Det tager 4-8 år at lave huller i de er nye tænder (det kan godt gå hurtigere). Så jeg tænker, at med mindre du har fået at vide, at du har fået flere begyndende huller end sidst, så er det måske bare de samme, som du havde sidst. Begyndende huller kan ikke forsvinde igen. De kan gå i stå, men bliver ved med at sidde som et "ar" i tanden. Det må du jo spørge din tandlæge mere konkret om, tænker jeg.
Det er rigtigt at blødende tandkød kan være tegn på "dårlig mundhygiejne". Men det kan også være tegn på at din krop (tandkødet) reagerer anderledes end det plejer. Og antidepressiva kan gøre, at du har mindre spyt, hvilket igen kan betyde, at et du plejer at gøre nu ikke længere er godt nok. Igen tænker jeg, at der ikke er andet at gøre end at spørge den person, der kan se det - din tandlæge.
Og dermed tænker jeg, at du også må melde klart ud, at du tager medicin - hvad og hvor meget.
Du skal vide at tandplejepersonalet på klinikken har tavshedspligt og altså ikke på nogen måde må gå rundt og fortælle andre, hvad de hører på deres arbejde.
Hvis det er andre børn / unge, der var på klinikken samtidig med dig, vil jeg foreslå dig næste gang at bede om at få lov til at snakke med tandlægen alene.
Men altså - jeg tænker at du må gå til tandlægen igen og stille de samme spørgsmål og bede tandægen forklare dig helt konkret, hvad der er galt og hvad du kan gøre ved det.
Held og lykke med at blive klogere.
Niels Hansen, tandlæge