Inden du selv stiller et spørgsmål

Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål

OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.

For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her

Et stykke af min tand

brevkassespørgsmål

Et stykke af min tand

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år

Hej Niels Har været uheldig og slå et stykke af min tand ud. Det drejer sig om tænderne nedenunder i midten. Stykket blev flækket fra oven. Spørgsmålet er nu her, at jeg har været til tandlæge og fået sat noget "isolering" på, men det gør ondt når jeg spiser, og min tand føles sløvt og måske løs(men mere sløvt). Det føles som om jeg har fået rykket mine tænder gennem slaget, så kan jeg få den rykket tilbage. Hvad mener du også da jeg ikke kan tåle varmt eller koldt på den tand jeg føler er blevet rykket eller sløv? På forhånd  Tak Håber du kan hjælpe mig :D

Svar:

Hej dreng

Tak for dit spørgsmål.

Selv om du har fået repareret din tand, så kan der godt gå et stykke tid, inden den får det bedre.

Når du slår tanden, skader du ikke kun selve tanden, men også den nerve, der bor inde i tanden og den del af kæben, tanden sidder fast i.

Det er nerven, der kan mærke koldt og varmt. Så når du fortæller, at din tand ikke kan tåle koldt og varmt, så er det fordi nerven stadigvæk har det skidt. Du kan hjælpe den ved at beskytte den imod de ting, der ikke kan lide (lad være med at putte kolde og varme ting på tanden). Men ellers kan du ikke hjælpe nerven til at få det bedre. Det finder den normalt selv ud af, med mindre den har det så skidt, at den får det værre. Så får du regulær tandpine.

Der er selvfølgelig også den mulighed, at reparationen ikke har været god nok.

Det er kæben, der kan mærke, hvis tanden har flyttet sig lidt og hvis tanden er slået lidt løs. Det normale er, at tanden sætter sig fast det nye sted og normalt vil både du og kæben vænne jer langsomt til det.

Normalt vil din tandlæge indkalde dig til nogle efterkontroller. Så jeg vil foreslå dig, at du stiller de samme spørgsmål til din tandlæge. Hvis du ikke allerede har en tid til kontrol synes jeg, du skal bestille een, så du kan få svar på dine spørgsmål.

Held og lykke med tanden

Niels Hansen, tandlæge