Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Emalje fejl
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej Jeg har emalje fejl på mine kindtænder i begge sider højer side er hårdest ramt. Vi fandt ud af jeg havde det da jeg var fem og nu er det bare blevet værrer hvorfor er det det og hvad kan jeg gøre og hvad er emalje fejl helt præcist

Svar:
Hej pige 12 år
Tak for dine spørgsmål om emaljefejl. Jeg kan godt forstå du undrer dig over, hvad det er.
Der findes flere slags fejl - og da du ikke skriver noget om dine emaljefejl, må jeg nøjes med at beskrive emaljefejl generelt.
Emaljefejl er fejl i dannelsen af tandens yderste lag. Man ved ikke hvorfor fejlen kommer, men som ordet "fejl" fortæller, er der eet eller andet, der er gået galt under bygningen af tanden eller tænderne, inden den eller de kom frem fra kæben. Alvorlig sygdom med høj feber og allergi i den periode tanden blev dannet er noget af det, man mener kan give emaljefejl.
Emaljen er det yderste og stærkeste lag på tænderne og emaljen er normalt hårdere end stål. På de nye tænder er emaljen mere end en millimeter tyk. På mælketænderne ikke helt så tyk.
Selv om der er emaljefejl, er det yderste lag af tanden normalt dannet, sådan forstået at det er inde midt i emaljen, fejlen ligger. Een måde at se det på er, at der er blevet bygget for lidt kalk ind i emaljen.
Hvide emaljepletter giver sjældent problemer. Gule, gulbrune eller gråbrune pletter og områder på tænderne tyder på, at fejlen er alvorlig. Fejlene kan ses på både mælketænder og på de nye tænder. Der er forskel på hvor meget det betyder, alt efter hvor på tænderne de sidder.
For nogen kan tænderne med emaljefejl være ekstra følsomme. Det kan være næsten umuligt at spise og drikke kolde og varme ting.
På fortænderne er det mest et synsmæssigt problem - nogle synes deres tænder ikke er pæne.
På kindtænderne er problemet, at de bliver slidt, når man tygger. Og så bliver der risiko for, at den forkerte emalje "braser sammen". Hvis den gør det, kan et hul i tanden udvikle sig meget hurtigt.
Hvad kan man gøre ved det?
Hvis det er små pletter har tanden best af at man lader være med at gøre noge ved det. Man kan godt bore pletten væk, men det gør tanden svagere og tit er det svært at vide, hvor meget man skal fjerne. Og tit går reparationerne eller tanden udenom i stykker meget hurtigt.
Kan man lade tanden være til man er blevet voksen, er det det bedste. Tit når man så måske også at vænne sig til, at een eller flere tænder har emaljefejl - og så er det måske holdt op med at betyde så meget.
Hvis det er større pletter og overfladen braser sammen, sker der nogen gange bare det, at tanden bliver slidt mere.  Når den blødeste del af emaljen er slidt af, kan tanden være sund, selv om den er slidt.
Hvis der går hul i tanden, eller hvis det gør ondt at spise, kan man blive nødt til at reparere på tanden. Og hvis det er helt galt kan det være fornuftigt at fjerne tanden. Gør man det på det rigtige tidspunkt, kan tanden bagved rykke frem, så man ikke kommer til at mangle en tand.
Som du forhåbentlig kan se er det ikke nemt at finde ud af, om man skal gøre noget - og hvad man skal gøre.
Jeg vil foreslå dig, at du sammen med dine forældre bestiller en tid til en samtale hos din tandlæge og at I der beder om at få forklaret, hvordan det er med dine emaljefejl. Du kan jo bruge den viden du har fået af mig til at stille spørgsmål med.
Held og lykke med det
Niels Hansen, tandlæge