Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Efter Herbst og nu en dag efter togskinner er min tand ved at falde ud.
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
hej, min ene fortand nederst er ved at falde ud. For 14 dage siden fik jeg herbst og igår fik jeg togskinner. Min tand er hel løs og kan nemt rokkes med. Er det normalt en tand bliver meget løs? Hvad skal jeg passe på med
knus

Svar:
Hej
Tak for dit spørgsmål. Ja, det korte svar er, at det er normalt. Når din tand bliver påvirket, er den første reaktion for tanden at gå løs. Det er en del af at den kan flytte sig i kæben, at den først går løs. Og det kan enten være togskinnen, der hiver i den, eller den nye måde du bider på, når du får herbst'en på.
Giv den løse tand mest mulig fred - lad for eksempel være med hele tiden at mærke på den om den stadig rokker. Og gå hen til tandlægen og spørg om det er OK...
Med venlig hilsen
Niels Hansen, tandlæge