Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Dumme tand!:-(
brevkassespørgsmål af
Anonym
11 år
Hej!
Har tabt en hjørne tand som tandlægen sagde var ude hved 12 års allerden????(What)
Jeg fik bivirkninger af at tabe tanden(rokke den ud selv) for de sidste gange har jeg fået tandlæge hjælp med dem.
*Jeg fik hovede pine i starten
*Jeg har altid dårlig ånde så må have mint pastellerne i min taske, til nødstilfælde.
*Dårlig smag af blod i tandkødet
Jeg hved ikke helt hvad jeg skal med det?????
Gå til tandlægen?
Bare vente?
Please hjælp mig!!!
Hilsen Ejeren af den dumme tand.....

Svar:
Hej Pige 11 år
Tak for dine spørgsmål.
Jeg tror jeg vil svare dig meget kort: ja, det er en rigtig god ide at gå til tandlægen! Husk at skrive alle spørgsmålene ned på et stykke papir, så du får stillet alle spørgsmålene - og får svar på dem.
Jeg vil gerne skrive noget til de andre ting, du skriver:
Det er rigtig svært at vide præcist hvornår en bestemt tand skal tabes. Du skriver, at det er en hjørnetand (det er nummer 3 tand fra midten). Det er almindeligt at tabe dem i 9-11 års alderen. Hvis det ikke er en hjørnetand, så kan det være en kindtand (sidder lidt længere inde - nummer 4 eller 5 fra midten) så er det almindeligt, at man taber den i 12 års alderen.
MEN - een ting er, hvad der er almindeligt. Der er store forskelle fra barn til barn og det betyder - set med tandlægeøjne - ikke noget, om det er tidligt eller sent, du taber en tand.
Du skriver, at du fik hovedpine i starten. Jeg tænker, at det var, da du begyndte at rokke med den. Det kan godt gøre ondt at rokke med en rokketand, ja.
Det med den dårlige ånde kan godt passe med en rokketand. Hvis den er godt løs kan der godt samle sig noget mad under den, som kan give dårlig ånde og hvis den er meget løs, kan tandkødet godt blive betændt, så det bløder hver gang du spiser eller børster tænder eller rokker med den.
Så jeg synes helt klart, at du skulle skynde dig hen til din tandlæge og få hjælp.
Niels Hansen, tandlæge