Inden du selv stiller et spørgsmål

Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål

OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.

For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her

Dårligt tandkød?

brevkassespørgsmål

Dårligt tandkød?

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

Hej Niels, Jeg har haft lidt problemer med dårligt tandkød. Når jeg bruger tandtråd begynder det at bløde. Det sker også nogle gange hvis jeg har børstet tænder. kan det være fordi at jeg børster mine tænder for hårdt? Jeg har også et andet spørgsmål det drjer sig om mine skæve tænder. Jeg har nemlig en forfærdelig undermund og nogle fortænder der krydser hinanden. Jeg spurgte min tandlæge om jeg skulle havde det reguleret men de sagde at de ikke gjorde det af kosmetiske årsager. Men hvad nu hvis man har det sådan at man ikke smiler og sådan pga. af det (altså psykiske problemer). Må de så rette det?

Svar:

Hej pige 14 år
Tak for dine spørgsmål, som jeg vil forsøge at svare på.
Du spørger om det, at dit tandkød bløder kan skyldes, at du børster for hårdt. Det meget korte svar er et nej.
Tandkød bløder, hvis det er irriteret. Og irritationen er det, der hedder tandkødsbetændelse. Tandkødsbetændelse kommer af, at bakterier eller mad får lov til at sidde på tanden lige ved siden af tandkødet. Det kan tandkødet ikke lide. Det bliver rødere og tykkere og det bløder, når man rører ved det.
Jeg tænker, at der er nogle steder på dine tænder, hvor du i det daglige ikke får fjernet alle bakterierne. Når du så indimellem børster mere grundigt – eller bare anderledes end du plejer eller får ny tandbørste – så rammer du tandkødet de steder, hvor det er irriteret. Og så bløder det. Tandkødsbetændelse kan man ikke mærke, men det er et tegn på, at noget ikke er i orden.
Det samme med tandtråden – hvis du ikke bruger den ofte, vil tandkødet være lidt irriteret inderst inde i mellemrummet mellem tænderne, fordi tandbørsten ikke kan nå derind. Derfor bløder du, når du bruger tandtråd.
Hvis du børstede for hårdt ville det gøre ondt, når du børstede.
Så mit råd til dig er at børste mere omhyggeligt (men forsigtigt) der, hvor det bløder. Og bruge tandtråd hver 2-3 dag. Så bør det holde op med at bløde i løbet af få dage.
Og så vil jeg foreslå dig at få en tid hos din almindelige tandlæge efter sommerferien og stille de samme spørgsmål - og få kikket tandkødet grundigt efter.
Der er forskel fra person til person på, hvor meget tandkødet reagerer. Måske har du tandkød, der reagerer stærkt på bakterier.
Dit andet spørgsmål handler om dine skæve tænder i undermunden.
Reglerne for gratis tandregulering er, at det kan man kun få, hvis der er risiko for, at du kan tage skade af det som voksen. Den, der har retten til at vurdere det, er en tandretningsspecialist.
Jeg tænker, at det betyder, at du må tænke over om det er så vigtigt for dig at få rettet tænder, at du er villig til selv at betale for det hos en privat specialist. Det er dyrt og du skal regne med at behandlingen er togskinner på tænderne både foroven og forneden i 1-2 år og... at nogen gange bliver tænderne skæve igen alligevel bagefter.
Du har ret til at få en samtale med en specialist og en ordentlig vurdering.
Jeg vil foreslå dig, at du snakker det grundigt igennem med dine forældre først. Og at du sammen med dine forældre aftaler tid til en samtale med en specialist. Du skal kunne forklare specialisten, hvorfor det er så vigtigt for dig. Og dine forældre skal være med for at kunne stille spørgsmål til specialisten. Du kan bede om specialistens vurdering af, om det er noget du kan få gjort gratis og hvad behandlingen består af. Du kan også bede om specialistens vurdering af, hvor dyrt det vil være for dig at skulle betale for det selv. Og så skal dine forældre være med, for at I bagefter kan gå hjem og tænke over det og snakke om det.
Held og lykke med begge dele
Niels Hansen, tandlæge