Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Dårlig ånde på grund af tunge??
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Jeg læste for ikke så lang tid siden en artikkel omkring 'forskellige' tunger.  Jeg så et billede af en tunge med en form for "hvidt lag" på og efterfølgende stod der så at dette ikke var farligt men kunne give en meget dårlig ånde.
Jeg er lidt bange for om jeg måske har lidt af det på min tunge da jeg ofte selv synes jeg har en dårlig ånde/smag i munden og at den er meget lys? Jeg har mange gange prøvet at børste min tunge med tandbørste og tandpasta men jeg synes det er meget ubehagligt når jeg kører børsten rundt??
Har i nogen tricks til at fjerne sådan noget???

Svar:
Hej pige 16 år
Tak for dit spørgsmål om belægninger på tungen og dårlig ånde.
Tunger ser meget forskellige ud. Nogle har hvidlige belægninger, andre ikke. Nogle har mørke belægninger. Nogle har længere "hår" end andre. Nogle har en blanding af hvide og røde områder, der ligner et landkort. I sig selv siger det ikke noget om din tunge, at den har en lidt hvidlig overflade.
Det er rigtigt, at dårlig ånde kan komme fra tungen. Ligesom den kan komme fra de andre steder i munden, hvor bakterierne kan sidde i fred for tandbørsten. De små fibre tungen har på overfladen er ligesom en urskov - hvis du ser på den i et mikroskop - og nede i urskoven kan der gemme sig bakterier og madrester.  Men det er altså naturligt, at tungen er sådan og normalt er der ikke grund til at rense tungen.
Og der findes bestemt ikke noget, der kan fjerne de hvidlige belægninger. Det ville også lidt være som at slibe et lag af din hud. Ikke sundt!
Jeg tænker, at det at have en dårlig smag i munden hører med til at være et menneske med en mund og en tunge. Fordi du har bakterier i munden og på tungen, så kan du nogle timer efter du har spist smage, at bakterierne også har fået mad og det giver for eksempel efter spisning af sukker en sur smag i munden. Det er helt normalt.
Jeg ville foreslå dig at tænke over, om du har fået reaktioner fra omverdenen på, at du har dårlig ånde? Fra kærester eller venner? Hvis ikke, så har du formentlig ikke "dårlig ånde", men helt normal ånde, hvor det selvfølgelig kan lugtes (og smages), hvis du har spist noget mad. Spørg dine venner direkte, om du (tit) har dårlig ånde.
Hvis du tit får reaktioner fra mennesker, der kommer helt tæt på, så har du måske dårlig ånde og så vil jeg foreslå dig at gå til tandlæge og spørge der, om der er noget i din mund, der kan give dårlig ånde.
Hvis du ikke børster dine tænder helt rene, så lugter du mere. Men der skal normalt meget til, før andre kan lugte det på dig. Prøv at presse din tandbørste godt ind i dine tandmellemrum og lugt til tandbørsten. Lugter den ubehageligt? Prøv at bruge en tandtråd mellem de bageste tænder og lugt til den bagefter. Lugter den? Hvis din tandbørste eller tandtråden lugter grimt, så er det fordi du ikke får renset godt nok på tænderne. Og det kan give dårlig ånde og dårlig smag. Brug længere tid med tandbørsten, ram bedre, tryk den længere ind i tandmellemrummene, når du børster. Og brug tandtråd dagligt. Det hjælper normalt.
Rigtig dårlig ånde kommer typisk længere nede fra halsen. Som for eksempel hvis du har ondt i halsen. Eller har spist rigtig, rigtig, rigtig meget hvidløg eller andre stærke fødemidler. Eller fra maven hvis du får sure opstød.
Der findes et hav af midler til at skylle mund i og de lover allesammen, at hvis du bruger netop det ene mundskyllemiddel, så bliver alting godt. Det holder ikke! For de fleste skyllemidler gælder det, at det pebermynte der er i, bare overdøver dine egen lugt og smag. Men du kan jo prøve dig frem.
Du kan også vælge at tygge tyggegummi - husk at vælge noget uden sukker! Det får din mund til at danne mere spyt og det kan skylle smagsrester af den mad du har spist ud af munden.
Med venlig hilsen
Niels Hansen, tandlæge