Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Dårlig ånde
brevkassespørgsmål af
Anonym
22 år
Jeg har tit dårlig ånde og ingen huller eller sygdomme i munden.Så hvad kan jeg gøre?

Svar:
Hej pige 22 år
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan godt forstå, at du tænker, det er et tandlægespørgsmål. Jeg tror, at det er almindeligt at tænke, at dårlig ånde har noget med tænderne - eller ihvertfald noget med tandbørstningen - at gøre. Men det var måske mere rigtigt tidligere, hvor folk ofte havde meget dårlige tænder - og ikke børstede tænder. Og derfor havde en kombination af madrester og bakterier siddende i de dårlige tænder. Jeg er sikker på, at det gav dårlig ånde. Men det er jo ikke helt aktuelt i dag - og slet ikke for dig, som ikke fejler noget i munden - og formentlig børster tænder 2 gange dagligt med tandpasta.
Så, jeg ved ikke helt, hvordan jeg skal svare på dit spørgsmål, det bliver nok sådan lidt på den ene og lidt på den anden side:
I munden bor der bakterier. Det er helt naturligt og vigtigt, for dine mundbakterier er en vigtig del af dit forsvar imod omverdenen. Det at du har bakterier i munden (og i maven og i tarmene) gør, at hvis du får fremmede bakterier i munden, så bliver du normalt ikke syg af det. Dine egne bakterier virker som et forsvar for dig. Så du kan for eksempel putte en finger i munden efter at du har rørt ved noget med jord på uden at tage skade af det.
Bakterierne i din mund lever af det, du lever af. Og bakterier er som en menneskekrop - når bakterierne har spist, så skal de af med affaldsstoffer. Og affaldsstofferne lugter af noget - de fleste synes bakterieaffaldsstoffer lugter ubehageligt. Så det er en mulighed, at du ikke børster dine tænder helt rene. Også selv om du skriver, at du ingen sygdomme har i munden.
Det kan du checke ved dels at gå tæt på et spejl med godt lys og se på dine tænder: sidder der et lag på dem, som du ikke har fået børstet af? Du kan også skrabe med en negl på tændene og se, om der kommer et hvidt lag på neglen. Eller mærke med din tunge om dine tænder føles ru. Hvis du har bakterier på tænderne, så kan det give en mere ubehagelig ånde end hvis du ikke har bakterier på tænderne. Og løsninger er at  børste bedre - det kan handle om at børste længere tid, eller trykke hårdere med tandbørsten eller være mere systematisk, så du rammer alle tænderne. Og checke bagefter om de så er rene: er de blanke når du ser på tænderne, føles de glatte, er der ikke noget, der kan skrabes af?
Selv om du børster godt med tandbørsten kan det også være nødvendigt for nogen mennesker at bruge tandtråd. Det handler om at bakterierne i mellemrummene er svære at nå med en tandbørste. Men det kan du med tandtråd. Prøv at rense med en tandtråd og prøv at se på og lugte til tråden, hvor du har brugt den. Bliver tråden gul og lugter den dårligt, så kan det være dine bakterier i mellemrummene, der giver dårlig ånde og det vil så blive mindre, hvis du renser med tandtråd hver dag.
Du kan også spørge din tandlæge, når du er til eftersyn, om du børster dine tænder rene. Eller checke tandbørstningen med en rød farvepille - sådan nogle kan du købe på apoteket. Du har sikkert prøvet af få farve på tænderne mens du gik iskole.
Et andet sted i munden, hvor der kan samle sig mange bakterier er tungen. Nogle mennesker børster eller skraber på tungen og synes, det gør en forskel. Igen kan du jo prøve at skrabe / børste og så lugte til det, du børster eller skraber med. Hvis du synes det lugter grimt, kan du børste / skrabe tiere. Måske vil det gøre en forskel.
Dårlig ånde kan også komme fra halsen. Det er for eksempel almindeligt, at man lugter rigtig meget und af munden, hvis man er forkølet eller har ondt i halsen. Igen er der typisk tale om at der samler sig nogle bakteriebelægninger, der giver den dårlige ånde. Men det holder jo som regel op, når man bliver rask igen. Men igen - nogle mennesker har længere perioder med "småforkølelser" og lugter formentlig mere ud af munden på grund af det.
En anden ting er, at alle mennesker lugter - og det er helt normalt. Men der er en tendens til, at det ikke længere er i orden at lugte af sig selv. Man skal lugte af noget andet. Altså eksempelvis forbindes en "frisk ånde" med at lugte af pebermynte (det er ihvertfald det, der er i de fleste tandpastaer, mundskyllemidler og sukkerfri tyggegummi). Men nogle lugter mere end andre. Eller man kan også sige, at nogle menneskers lugt opleves stærkere eller mere ubehageligt, end andres. Så det, der lugter ubehageligt for nogen, gør ikke for andre.
Mad og drikke forstærker din ånde. En helt karakteristisk form for ånde kommer af at spise stærkt krydret mad - for eksempel hvidløg og især hvis det er frisk hvidløg (der ikke har væet kogt). Det kan både give en stærkt lugtende ånde lige efter spisningen - men også dagen efter. Mange mennesker synes at "hvidløgsånde" er stærkt ubehageligt. Andre synes, at det er helt normalt. Alkohol kan lugte stærkt på nogle mennesker - tømmermændsånde også dagen efter.
Du skriver, at du tit har dårlig ånde - men ikke noget om, om det er noget du selv kan mærke, eller om det er dine omgivelser, som lægger mærke til det?d der kan
Som du kan se er der mange muligheder. Et sted at starte er det med at du finder ud af, om du børster dine tænder helt rene. Et andet sted er at spørge din tandlæge. Jeg er tit ude for at børn eller unge spørger mig, om de har dårlig ånde - og hvad de kan gøre. Et tredje sted er at spørge dine venner - hvor stort tænker de poblemet er. Et fjerde sted er at spørge en læge - har du problemer med maven eller i halsen, der kan give dårlig ånde.
Held og lykke med at finde ud af det
Niels Hansen, tandlæge