Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Bulimi- tandlæge
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej
jeg fik anoreksi for 2 år siden, og lige pludselig fik jeg også bulimi hvor jeg kastede op efter jeg spiste. Mine forældre ved kun jeg har anoreksi og det er det jeg bliver behandlet for men de ved ikke at jeg kaster op og har gjort det i over 1.År hver eneste dag. Jeg skal til tandlæge snart og er bange for de kan se at jeg kaster op, kan de godt det? Hvis de finder ud af det har de så ret til og kontakte mine forældre?
Overvejer at melde fra til tandlægen men for mine forældre også det at vide ? fordi jeg er angst .
Håber du kan svare på
mit spørgsmål
Marie .

Svar:
Hej pige 16 år
Tak for dine spørgsmål. Det er en svær situation, du befinder dig i, kan jeg godt se.
Jeg prøver med de nemmeste spørgsmål først: jeg kan faktisk ikke svare dig sikkert på, om det kan ses på dine tænder efter 1 år med bulimi. Det kommer an på flere forskellige faktorer, for eksempel hvor tit du kaster op, hvor godt dit spyt beskytter dine tænder imod syre, om du børster tænder lige efter du har kastet op. Så for nogle vil der måske ingen tegn på bulimi være på tænderne efter 1 år og for andre vil der være begyndende tegn, for andre igen vil tegnene være tydelige.
Tegnene på bulimi er, at tændernes yderste lag ætses af. Din mavesyre er så stærk, at den simpelthen æder et lag af dine tænder, hver gang du kaster op. Du kan mærke det ved at dine tænder bagefter er en lille smule ru. Det går normalt mest udover bagsiden af dine fortænde i overkæben - fordi de befinder sig der, hvor syren rammer, når den er på vej igennem munden. Så 1.ste sted, hvor bulimi ses vil normalt være på fortænderne, senere ses også skader på kindtænderne. Den emalje du opløser med syren kan aldrig komme tilbage igen.
Med hensyn til om din tandlæge skal informere dine forældre, så kommer det lidt an på. Du er ikke myndig og det betyder i princippet, at forældrene skal kontaktes, når der er noget i vejen. Og det er der jo. På den anden side, så er du over 15 og det betyder, at du har mulighed for at bede tandlægen om ikke at informere dine forældre. 15 årige har ret til selv at beslutte en række ting. Afgørende for tandlægens vurdering kan også være, om han/hun finder at din sygdom er alvorlig og livstruende. I så fald har tandlægen pligt til at informere dine forældre.
En ting du ikke spørger om, men som jeg godt vil fortælle dig alligevel er, hvordan du bedst beskytter dine tænder, når du lider af bulimi:
Efter at have kastet op bør du skylle munden grundigt i vand. Og vente mindst 1 time inden du børster tænder med tandpasta. Årsagen er, at tandpasta indeholder slibemiddel og når tænderne lige er blevet ætset ru, er det meget nemt for tandpastaen at slibe et lag mere af dine tænder.
Du kan finde flere spørgsmål om anoreksi og bulimi i brevkassen, hvis du bladrer baglæns.
Jeg kan godt forstå dit ønske om ikke at blive opdaget. Men i virkeligheden tænker jeg, at du har brug for at din  omverden finder ud af det, fordi du har brug for hjælp. Husk at der sidder voksne rådgivere klar til at lytte i vores chatrådgivning. Du kan chatte helt anonymt med dem og det tænker jeg måske vil være en god idé for dig.
Held og lykke
Niels Hansen, tandlæge