Inden du selv stiller et spørgsmål

Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål

OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.

For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her

Blivende tænder rokker

brevkassespørgsmål

Blivende tænder rokker

brevkassespørgsmål af
15 årig pige
15 år
Oprettet 7 år 3 måneder siden

Det jeg vil have svar på er om det er normalt at fortænderne og de som sidder ved siden af dem rokker rimelig meget. Jeg har ikke ondt.. men de rokker enormt meget.. og jeg er VILDT bange for om de kan falde ud?? Glemmer nogle gange at børste tænder (hvis det kunne være derfor de rokkede) håber virkelig du kan hjælpe mig!

Hilsen pigen på 15

Svar:

Hej pige 15 år

Tak for dit spørgsmål om fortænder, der er løse. Jeg kan godt forstå, at det bekymrer dig.

Nu er det sådan, at alle tænder kan rokke en lille smule. Det er noget naturen har sørget for og det er rigtig smart, for ellers ville vores tænder brække, når vi bider i noget hårdt - for eksempel hvis der er en lille sten i brødet. Når tanden kan give sig en lille smule, så behøver tanden ikke at gå i stykker.

Hvis du checker om de rokker ved at du holder med fingrene om tænderne, så vil dine tænderlet føles løse. Men det er faktisk dine fingre, der giver sig. Du skal checke det ved at stille dig tæt foran et spejl og så bruge spidsen af håndtaget på din tandbørste og bare røre let (ikke trykke hårdt) ved tænderne med skaftet. Hvis du kan se dine tænder bevæge sig, er de for løse. Hvis du kun kan se en lillebitte bevægelse af spyttet ved tandkødskanten, er de normalt løse.

Når du er 15 år tænker jeg, at der ingen chance er for at dine tænder er ved at gå løse - specielt fordi du skriver, at du ingen problemer har haft med dem. De kan ikke gå løse lige pludselig. Hvis du alligevel er i tvivl, så synes jeg, du skulle gå hen til din tandlæge og spørge der.

Jeg kan fortælle dig, at det er et spørgsmål jeg tit får, når jeg er på arbejde. Og det skyldes - indtil videre - altid, at den der har tænderne bruger sine fingre til at checke bevægeligheden. Du skal kunne se dem bevæge sig. Der er en anden ting: hvis du hele tiden går og hiver i dine tænder med fingrene, så bliver de faktisk løsere. Så lad være med at checke med fingrene...

Med venilg hilsen

Niels, tandlæge

nielshansens billede
Niels fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål