Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Bider tænderne sammen om natten
brevkassespørgsmål af
Anonym
23 år
Hej
Om natten når jeg sover så har jeg fundet ud af at jeg bider mine tænder hårdt sammen. Næste morgen når jeg er stået op, så har jeg en forfærdelig hovedpine.
Hvad kan jeg gøre?

Svar:
Hej pige 23 år
Tak for dit spørgsmål. Det lyder ikke rart at du har ondt i hovedet hver dag. Og som du kort beskriver det, så lyder det som om du lider af spændingshovedpine. Der er flere forskelige ting, du kan gøre for at få det bedre. Og det kan ikke skrives kort, desværre.
Første del af svaret er, at det er almindeligt for mennesker at skære eller presse tænder. Tidligere troede man, at der var noget galt med den måde tænderne passede sammen på, der gjorde det. Og derfor anbefalede mange tandlæger folk at få rettet tænderne. De fleste af os gør det, men ikke alle får ondt i hovedet af det. I dag ved tandlægerne, at det at skære tænder normalt ikke har noget at gøre med, hvordan dine tænder passer sammen. I stedet mener man, at det handler om, at din krop ikke slapper helt af, når du sover. Og at din krops muskler har tendens til at blive mere spændt og have svært ved at slappe af. Nogle mennesker kommer lettere til at spænde i musklerne end andre. Og hvis du er spændt i musklerne for eksempel i ryggen eller nakken, så vil du ende med at få spændinger også i kæbemusklerne.
Stress kan øge spændingerne. For eksempel eksamensstress eller personlige bekymringer. Alkohol kan forværre spændingerne. Mangel på søvn, motion og frisk luft kan øge spændingerne. Det kan give hovedpine, som du selv skriver. Det kan også give ømme tænder og kæber og du kan komme til at knække i dine kæbeled (der sidder lige foran øret). Du kan eventuelt prøve at Google "spændingshovedpine", så får du en del links, du kan læse på. Både nogen, der forklarer, hvad det er. Forslag til øvelser og behandling. Det er et stort tag-selv-bord, du bliver præsenteret for. Og det er ikke til lige at vide, hvad der er bedst for dig at gå i gang med.
Spændinger i kæbemusklerne kan komme som en form for spredning af spændinger fra musklerne i ryggen. Alle dine muskler arbejder sammen, så hvis nogen spænder for meget, så kan nabomusklerne også komme til at spænde for meget. Det er ikke altid der, hvor det gør ondt, det stammer fra.
Så ét sted, du kan starte er at opsøge en kiropraktor eller en fysioterapeut eller en læge og få dem til at se på / mærke på din ryg og nakke. Behandling for spændinger kan være massage, manipulation, øvelser og samtaler med dig om dine arbejdsstillinger, sovestillinger og sidde-stillinger samt vaner iøvrigt. Det er gratis at gå til læge og lægen kan vælge at henvise dig til en fysioterapeut eller kirpraktor, hvor du selv skal betale noget af behandlingen.
Du kan også snakke med din tandlæge. Tidligere har tandlæger anbefalet altid at lave bidskinner, når folk skærer tænder. Men vi ved i dag, at en bideskinne ikke kan kurere dig for at skære tænder - fordi det er dine muskelspændinger, der får dig til at skære tænder. Men din tandlæge kan undersøge dit bid og se, om der er en fyldning, der er for høj og på den måde kan være med til at du skærer tænder. Din tandlæge kan også anbefale dig øvelser, du kan gøre for at få kæberne til at slappe af.
Hvis du tygger tyggegummi mange timer dagligt, kan det nogen få spændingerne til at gå væk, hvis du holder op med det (helt!). Du kan også vælge at bruge en zoneterapeut, akupunktur eller specielle træningsformer som for eksempel pilates eller yoga. Helt almindelig motion - gåture, idræt, strækøvelser, svømning - kan også hjælpe på muskelspændinger. Det kan være svært at vide lige præcis, hvad der er det bedste for dig.
Min bedste anbefaling til dig er at henvende dig til en sundhedsarbejder, der har forstand på spændinger. Og helst én, der både har forstand på muskler og led, men også én, der vil hjælpe dig med at finde ud af, hvorfor netop du har problemer med spændinger. Altså snakke med dig om dine vaner. Og som både kan tilbyde dig behandling (massage eller lignende til at løsne de spændte muskler) og foreslå dig, hvad du selv kan gøre for at slippe af med spændingerne.
Der kan jo også være noget ved den måde din krop er lavet på, som gør at du lettere får spændinger. Og der kan være noget, der er bedst ikke at gøre. Det kan du få at vide af én, der har forstand på ryg og nakker.
Hvis du ikke kender en behandler selv, kan du måske snakke med dine forældre eller dine venner og høre, om nogen af dem har samme problemer og om de kender en god behandler.
Som du kan høre, er der ikke nogen autoriseret, nem behandling. Så uanset hvilken behandler du vælger, så kan vedkommende ikke kurere dig for spændinger, højest hjælpe dig med at komme af med dem. Men den største del af arbejdet, er noget du skal gøre selv. Det er også kun dig, der kan mærke, hvad der hjælper.
Held og lykke med at finde ud af det.
Niels Hansen, tandlæge