Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Bange for bøjle.
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej CB.
Da jeg gik i 2.-4. klasse var min tandlæge og forældre mig efter mig med at jeg skulle have bøjle. De sagde, at jeg ville komme til at tygge forkert, og jeg ville få hovedpine. Men jeg valgte ikke at få det gjort. Men nu fortryder jeg det...
Tandlægerne siger, at min bøjle periode vil tage 2 ½ år... Jeg læste HER, at man gerne skal have lavet krydsbid så hurtigt så muligt. Jeg kan ikke rigtigt huske hvad mit andet tandproblem hedder, men mine tænder sidder næsten hulter til bulter i min mund... Og nu sidder jeg her som ny 16-årig og fortryder så inderligt at jeg ikke fik det lavet...!
Grunden til at jeg ikke fik det lavet den gang, var at jeg blev mobbet i 1.-5. klasse... Og jeg ville ikke resikere, at blive kaldt for altmuligt andet, end det jeg allerede blev kaldt... Den dag i dag er jeg også rigtig bange, for at blive mobbet med det. Altså jeg går i en rigtig god klasse(kommende 9.klasse), hvor ingen bliver mobbet, og der har været 3 der har haft bøjle på, men jeg er bare bange for det... Min frygt er så stor, at jeg nogle gange bare sidder her hjemme og græder, fordi jeg er bange og jeg fortryder at jeg ikke fik det lavet noget tidligere...
Jeg har virkelig brug for jeres hjælp!
Vh. Line

Svar:
Hej Line
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan læse, at du lige nu føler dig rigtig meget i klemme. Som jeg forstår det, så vil du på den ene side gerne vil have rettet tænder og på den anden side er du bange for at blive mobbet, hvis du viser dig med bøjler på.
Du skriver ikke noget om, hvorfor du er i gang med at skulle have rettet dine tænder. Altså om du selv har bedt om det, eller om din tandlæge har foreslået det.
Jeg er lidt i tvivl om, hvordan jeg bedst kan hjælpe dig. Og da jeg ikke kan spørge dig, så kommer jeg til at gætte lidt. Det betyder, at jeg kommer til at svare dig på flere måder, så håber jeg, at du kan bruge noget af det.
Allerførst vil jeg sige, at jeg tænker, at du måske ikke er helt afklaret med hensyn til, hvad du vil. Og det vil være det, jeg vil foreslå dig først at finde ud af. En måde at finde ud af det på, er at gøre det, du allerede har gjort til Spørg tandlægen, nemlig at bede om hjælp. Jeg tænker, at hvis du kan snakke med dine forældre, så vil det være et godt sted at starte. Og hvis du ikke kan det, så kan du måske finde andre voksne eller jævnaldrende venner, som du kan snakke godt med. De skal være indstillet på at lytte til dig, for det er dig, der skal snakke. Du skal fortælle dem om, hvordan du har det med det med tænderne. Og ved at gøre det, vil du få det lidt lettere med det hele – og samtidig blive klarere inde i hovedet.
Kender du nogen, der har haft bøjler på? Og som du kan spørge om, hvordan det var for dem? De fleste mennesker vil gerne spørges og få lov til at forklare om, hvordan det har været for dem. Du kan også spørge dem, om de blev mobbet med bøjlerne.
Jeg har rettet mange børn og unges tænder. Og jeg har snakket meget med dem undervejs om, hvad de syntes om det. Langt de fleste synes det er OK. Nogen er ligefrem glade for det. Nogle synes, det i perioder er irriterende. Og nogle hader det fra dag 1. Men de fleste ved det først, når de er kommet i gang. Jeg husker ikke, at nogen er blevet mobbet, bare fordi de har haft bøjler på.
Har du én eller flere gode venner eller veninder i din klasse? Prøv at spørg dem, hvad de tænker. Og hvis du ender med bøjler, så fortæl om det i klassen. Jeg tænker, at hvis du er OK med dine bøjler og ikke gør det til noget særligt, så vil dine kammerater ikke synes, der er noget særligt ved det.
Det var mit første svar.
Det næste svar er, at jeg tænker, at du mangler nogle informationer om tandretning: Hvad er det med dine tænder, der er et problem. Hvor stort et problem er det (både set med tandlægeøjne og med dine egne øjne)? Hvordan kan det behandles (hvilke slags bøjler, er der flere slags?)? Hvordan vil det være for dig at have bøjler på? Hvad kan der ske, hvis du vælger ikke at få rettet dine tænder?
Jeg kan godt læse af dit brev, at du har fået fortalt noget om det hele. Men jeg tænker, at de ting jeg ved om skæve tænder og tandretning ikke passer helt med det, du skriver. Nyeste tandlægeviden om tænder og bid er, at ingen tandlæge kan forudsige præcis, hvad der sker, hvis du ikke får rettet dine tænder. Det troede vi faktisk tidligere. For eksempel troede vi på det der med, at krydsbid altid skulle rettes og helst tidligt og at man ville få skævt bid og hovedpine og komme til at vokse skævt i hovedet, hvis man ikke fik det rettet. Men det altså ikke sikkert. Der er masser af unge og voksne, der ikke har fået rettet deres krydsbid og som ikke har nogen problemer med det. Og vi ved nu, at hovedpine og tandskæren ikke har noget at gøre med, hvordan man bider. Der er også mennesker med helt normale bid, der får den slags problemer. Så det jeg siger til unge er, at der kan være en større risiko for at få problemer som voksen, hvis dine tænder og kæber ikke vokser, så det hele passer sammen. Men at man ikke kan vide præcist, hvem der får problemer. Og at der er mange, der ikke får problemer. Det kan godt være svært at forklare disse ting. Og jeg ved, at mange børn og unge og deres forældre som regel hører det, som om der helt sikkert kommer til at ske alt muligt forfærdeligt, hvis ikke tænderne rettes.
Men du er jo 16 år nu og det betyder, at du bedre kan både høre og forstå, hvad tandlægen siger. Og det betyder også, at du er ved at være næste færdigvokset. Specialisten kan se på dig og fortælle dig, hvordan det er gået med dit krydsbid og dine skæve tænder. Så næste skridt er at booke en tid hos specialisten. Din almindelige tandlæge kan hjælpe dig med det. Tag dine forældre eller dine venner med til samtalen, så de dels kan hjælpe dig ved at være der. Men de skal også hjælpe dig med at høre, hvad der bliver sagt og hjælpe dig med at stille de spørgsmål, du gerne vil have svar på. Jeg tænker, at det er sammen med specialisten, du skal prøve at få styr på, hvad der er med dine tænder. Hvad der kan gøres ved det. Hvor lang tid det varer og præcis hvilken slags bøjler, du skal have. Og hvad der sker med dine tænder, hvis du siger nej tak. Du kan bruge de informationer, du har fået af mig, til at spørge specialisten. Prøv at find ud af mest muligt. Få specialisten til at vise bøjlerne frem. Fortæl specialisten, hvad du gerne selv vil opnå med tandretningen. Og fortæl specialisten, hvad du er bange for. Specialister bliver hele tiden spurgt om disse ting, det er en del af deres arbejde at kunne svare på dine spørgsmål. Specialisterne er også vant til, at børn og unge både gerne vil have rettet tænderne og samtidig er bange for bøjler.
Og specialisterne ved også, at hvis du har forstået, hvad det hele drejer sig om, så kommer behandlingen til at gå nemmere. Og de ved, at hvis du ikke har forstået tingene og helst vil være fri, så kommer behandlingen ikke til at gå godt. Så de er kun interesserede i at hjælpe dig med at finde ud af tingene.
Det var det andet svar.
Det tredje er, at først når du har fået snakket noget mere om tingene med venner og voksne - og har været til samtale - og bagefter snakket det igennem med dem, der var med til samtalen, så er du ved at være klar til selv at beslutte dig for, om du vil gøre det.
Held og lykke med at finde ud af det.
Niels Hansen, tandlæge