Inden du selv stiller et spørgsmål

Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål

OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.

For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her

Bange

brevkassespørgsmål

Bange

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

Jeg er bange for at gå til tandlæge fordi sidst stoppet hun ikke da jeg rakkte hånden op. Hvad gør jeg??? Hilsen Jesper Strid bange for at gå til tandlæge!!

Svar:

Hej Jesper

Tak for spørgsmålet.

Jeg synes, det er noget meget vigtigt, du spørger om. Og jeg er ked af at måtte sige til dig, at der er mange børn, der har haft samme oplevelse som dig hos tandlægen.

Og det er ikke i orden!

Det er tandlægen, der har pligt til at hjælpe dig. Ikke til at gøre dig bange. Jeg tænker også, at de fleste tandlæger gerne vil hjælpe dig.

Jeg vil foreslå dig at gå hen til din tandlæge og fortælle hende, at du havde det meget ubehageligt under den sidste behandling, fordi hun ikke overholdt jeres aftale. Hvis du synes det er for svært at gå derhen alene, så tag en kammerat eller en af dine forældre med.

Som regel vil tandlægen gerne være med til at lave en ny aftale, når de får det at vide på den måde. Hvis tandlægen ikke vil høre på dig, kan du skifte tandlæge. Spørg klinikassistenterne om der er en anden tandlæge, der er bedre til at holde sine aftaler. Det er der næsten altid. Når du møder den nye tandlæge, så start med at fortælle ham eller hende, hvordan du har det med at gå til tandlæge. Tandlæger kan ikke se på dig, hvordan du helst vil have det. Derfor er du nødt til at fortælle om det.

Og så skal du iøvrigt vide, at du altid kan rejse dig op og forlade tandlægestolen, hvis du ikke føler dig godt behandlet. Skub tingene væk eller råb højt og rejs dig så op. Tandlægen har ikke ret til at stoppe dig.

At gå til tandlæge er frivilligt. Du og dine forældre kan selv bestemme, hvor du vil gå til tandlæge og på hvilke betingelser.

Held og lykke med det

Med venlig hilsen

Niels Hansen