Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Bagepulver som tandblegningsmiddel
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej,
Jeg har hørt at man kan lave en blanding af bagepulver og citronsaft, der skal smøres på tænderne for at få dem til at se hvidere ud. Min ven prøvede det og sagde at det begyndte at boble. Derfor er jeg lidt i tvivl om det er en god idé, hvad siger du? Men hvis det virkelig hjælper hvad er det så der gør det?

Svar:
Hej pige 16 år
Tak for dine spørgsmål. Hvide tænder er noget, der optager rigtig mange mennesker.
Det korte svar på dit spørgsmål er et klart nej. Og grunden til det er, at syren æder tænderne.
Engang for mange år siden, da vi lavede klasseundervisning i 6. klasse, puttede nogle elever udtrukne tænder i forskellige væsker for at se, hvad der skete. Det viste sig, at citronsaft var det, der mest effektivt kunne opløse en tand. På en uge forsvandt al tandens emalje og det, der var tilbage af tanden, var som gummi.
Du kan lave forsøget i mindre skadeligt omfang ved at putte en citronskive ind på dine fortænder og lade den sidder i for eksempel 10 minutter. Den syre, der er i citroner, er så stærk, at du vil kunne mærke, at dine fortænder bliver ru. Der sker ikke noget ved at spise citroner. Eller ved at spise andre ting, der indeholder syre. Hvis du ikke gør det for meget, så er det kun meget lidt emalje, du mister hver gang. Men hvis du gør det hele tiden, så forsvinder det yderste lag af dine tænder stille og roligt. Og du kan ikke få det tilbage igen.
Jeg er faktisk ikke helt klar over, hvad bagepulver er, men jeg har en fornemmelse af, at det også ætser, så det gør det sådan set bare endnu værre.
Som tandlæge tænker jeg, at det er et stort problem, at så mange mennesker ønsker sig hvidere tænder. Fordi det ikke kan lade sig gøre at lave om på sin tandfarve uden at lave skader på tænder og tandkød. Ikke nødvendigvis de første gange, hvor man får bleget tænderne. Men over tid, hvis man bliver ved.
Jeg vil foreslå dig at gå baglæns i brevkassen. Jeg har svaret på spørgsmål om gule tænder rigtig mange gange, så du kan læse meget mere om det under andre spørgsmål. Tit hedder spørgsmålet noget med "gule tænder".
Med venlig hilsen
Niels Hansen, tandlæge